Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A rezsicsökkentés alkalmából: mennyi áramot fogyasztunk, mennyiért, mennyiből?

Az elmúlt több mint egy évtizedben évente rendre nőtt az áram ára. Ezzel párhuzamosan az egy főre jutó áramfogyasztás összevissza változott, egyszer csökkent, máskor pedig nőtt. Az átlagot bemutató statisztikák szerint pedig a átlagjövedelem durván 10 százalékát vitte el az áramdíj. Infografika - főszerepben az árammal.

November 1-től kevesebbet kell fizetni a rezsiért, ezen belül is az áramért. Ezért a Buksza átnézte és összevetette az elmúlt évek háztartási áramfogyasztásáról, és az áramárak alakulásáról szóló statisztikákat.

0 Tovább

Mennyiért autózhatunk a Citroën Picassóval?

- 15 ezres éves futásteljesítménynél öt év alatt legkevesebb 1,6 milliós lesz a gázolajszámla

- az értékvesztésen kívüli költségek öt év alatt normál menetben összesen 2,1 millióra rúgnak, ami 28 forintos kilométerköltséget jelent, takarékos üzemmódban azonban csak 25,8 forintba kerül egy kilométer

mini Skoda után a Citroën egyik egyterűje, az 1,6 literes dízelmotorral hajtott C3 Picasso érkezett a Bukszához vizsgálatra. A márkaimportőrök sok esetben jól felszerelt autókat tartanak az újságíróknak szánt tesztparkban, ez is egy szinte mindennel felszerelt Exclusive kivitel volt, ami az egyik legdrágább a C3 Picassók között, a kérdéses modellt valamivel több mint 5 millióért kínálja a Citroën. A fenntartási költségek azonban kedvezőek. 

A családi autónak is beillő Picassóval az M3-as autópályán mentünk 120-130 kilométeres tempóval Tenkig (káli lehajtó) ami alig több mint 100 kilométer. Visszafelé pedig 90 kilométeres sebességgel jöttünk.

A 130-as menetben az autó fedélzeti számítógépe 5,5 literes fogyasztást mutatott, míg a valós fogyasztás 5,4 liter volt. 90-nél a fedélzeti számítógép szerint 3,5-3,6 liter fogyott, ennél a valós fogyasztás minimálisan több volt, a Picasso 3,8 literrel futotta ezt az etapot. A takarékos üzemmód 30 százalékos megtakarítást eredményez. A városi meneteket 6 literes átlaggal abszolválta a C3 Picasso, ami jó eredmény.

Mivel a kötelező szervizek 20 ezrenként esedékesek, öt év alatt - 15 ezres éves futásteljesítményt feltételezve - 3-szor kell menni, ezekért összesen kevesebb mmény szerint int 170 ezer forintot kell fizetni. Ezen felül jönnek a műsoron kívüli meghibásodások, amelyek költsélgoldalát nem lehet megbecsülni, de a Citroën megbízhatóságára a JD Power ügyfelek elégedettségét mérő németországi statiszikái adhatnak iránymutatást. Bár az összesített eredmény szerint a francia gyártó valamivel az átlag alatt helyezkedik el a rangsorban, a C3 Picasso a legjobban közé tartozik a saját kategóriájában. A "Small MPV" (kis többcélú jármű) kategóriában a harmadik helyet szerezte meg

Visszatérve a konkrét költségekre: 5 év alatt takarékos üzemmódban (90km/h-s sztrádatempó) 1,6 millió megy el benzinre, normál menetben (120-130 km/h-s sztrádatempó) több mint 1,8 milliós lesz a gázolajszámla. Az értékvesztésen kívüli költségek összesen öt év alatt normál menetben 2,11 millióra rúgnak, ez havonta 35 ezres kiadást, 28 forintos kilométerköltséget jelent. Takarékos üzemmódban pedig alig 26 forintért teljesít egy kilométert a C3 Picasso, havonta pedig 32,3 ezer forintért közlekedik. 

Módszertan:

- A kötelező felelősségbiztosítási díjak a Biztosítás.hu kalkulátorából származnak (új belépőnek minősülő, 38 éves budapesti férfi kedvezmények nélkül). A díjak változását nem lehet pontosan előre jelezni, ezért az ötéves időtávon a most érvényes árak szerepelnek a költségek között. 

- A szervizköltségek a márkakereskedőtől, -szerviztől kapott adatokon alapulnak. 

- A fogyasztás az éves futásteljesítményre vetítve egyharmad sztrádahasználat, és kétharmad városi használat alapján jött ki. A sztráda esetében külön van a "takarékos",vagyis a 90, és "normál", azaz a 125-130 kilométer per órás sebességnél történő fogyasztás. A kalkulációhoz használt üzemanyagár a legfrisebb - október végén - érvényes - MTI által közölt - árakból adódik. A biztosítási díjhoz hasonlóan az üzemanyagárat is lehetetlen pontosan prognosztizálni, ezért itt is a jelenleg érvényes árakból erednek az ötéves használatra vonatkozó kiadások. 

0 Tovább

Lecsapott egy benzinkútra a Spar

A kérdés, hogy lesznek-e további kutak, ahol megveti a lábát a élelmiszerlánc. Logikus lenne.

A XI. kerületi Kondorosi út és a Fehérvári út kereszteződésében lévő benzinkútra napok óta ki van aggatva egy molinó, amely szerint a Spar boltot nyit a benzinkúton (a volt shop helyén), vasárnap pedig lázas nyitás előtti készülődés folyt a boltban. Az üzlet hétfőn - október 14-én nyit -, ezért az árakról még nem lehet tudni. A Buksza a napokban látogatást fog tenni az üzletben, akkor majd erre is fény derül. Mindenesetre a benzinkút korábbi boltjának árait nem lesz nehéz alulmúlni.

0 Tovább

Mennyit ér Magyarországnak a foci?

Az MLSZ stratégiája szerint a labdarúgás tervezett kiadásai 2010 és 2020 között összesen 255 milliárd forintra rúgnának. Ez fejenként durván 25,5 ezer forintot jelent. Évente átlagban összesen 25 milliárd forint a tervezett össszeg. Beszédes számok, főleg az utánpótlás-nevelés és a szabadidős labdarúgás büdzséje érdekes.

0 Tovább

Ebben jobb Budapest Párizsnál

A budapesti luxusbolt előtt nem kell sorban állni, míg a párizsi egységben igen. 

A párizsi Louis Vuitton-bolt bejárata szeptember végén



A budapesti üzlet néhány nappal később


0 Tovább

Megújult a világ legnépszerűbb bankjegye - íme az új 100 dolláros

Kedden jelenik meg a világ legnépszerűbb bankjegyének tartott 100 dolláros új, színes verziója, amelyet nehezebb lesz hamisítani. A 100 dollárosról tudni kell, hogy valamennyi változattal lehet fizetni, függetlenül attól, mikor adták ki.


Így néz ki elölről (forrás: http://www.newmoney.gov),


és így hátulról (forrás: http://www.newmoney.gov).

0 Tovább

Árcsökkentéssel bántotta meg ügyfeleit a Vodafone

Pár hónappal ezelőtt még 14-20 ezer forint volt a korlátlan beszélgetést garantáló Vodafone-csomag. Ma már azonban 10 ezerért is odaadja a cég. Pórul jártak az első belépők - vendégposzt következik.

Megbántott a Vodafone. Néhány hónappal ezelőtt az előző szolgáltatótól átmentem a Vodafone-hoz, mivel az egyik Red csomag előnyös volt számomra. A társaság idén vezette be a piacra a Red díjcsomagokat, ezekről azt kell tudni, hogy korlátlan beszélgetést és sms-küldést biztosítanak valamennyi belföldi hálózatba, és 2 gigabájtos netforgalom is jár hozzájuk. A csomag bár drága, de kiszámítható költségeket jelent, ezért is választottam.

Pár hónappal ezelőtt 14 ezer forinttól indultak ezek a csomagok, erre jött rá az új készülék miatti - esetleges - további költség, én közel 16 ezer forintot fizetek, ha jól emlékszem, volt 20 ezer vagy annál drágább redes csomag is.

0 Tovább

Mennyiért közlekedhetünk a mini Skodával?

Új sorozatot kezd a Buksza. Egy-egy autó valós fogyasztását, szervizköltségeit, kötelező biztosítási díját nézi. A különböző márkák alacsonyabb árkategóriába tartozó modelljeit vizsgáljuk. Az autókat kizárólag költségszempontból vizsgálja a Buksza, a hagyományos teszteket a szakújságírók úgyis megcsinálják. Az Origo tesztje itt olvasható

Röviden

- 15 ezres éves futásteljesítménynél havi 40 ezer forintért autózhatunk 

- 5 év alatt takarékos üzemmódban (90km/h-s sztrádatempó) 2,05 millió megy el benzinre, normál menetben (120-130 km/h-s sztrádatempó) több mint 2,2 millió

- az értékvesztésen kívüli költségek összesen négy év alatt normál menetben 2,44 millióra rúgnak, ami 33 forintos kilométerköltséget jelent, takarékos üzemmódban 29 forintért megy el egy kilométeren

Részletesen

Az elsőként vizsgált autó a Porsche Hungáriától kapott Skoda Citigo volt, amelyek listaára 2,7 millió forintról indul.  Az ezer köbcentis városi kisautó kizárólag városi használat mellett (elsősorban VII., VIII., XI. XIII. kerület) valamivel 7 liter alatti fogyasztást produkált.

Az autópályán Paksig tartott az út, az nagyjából egy százas. Odafelé 90, a visszaúton 125-130 kilométer per órás sebességgel. A takarékos tempó meghozta a várt eredményt, az autó 3,75 literes fogyasztással zárta az etapot. Visszafelé a sebesség miatt megnőtt az étvágya, a több mint 30 százalékos sebességnövekedés miatt 5,9 literre, azaz 60 százalékkal növekedett a fogyasztás.

Tételek, kiadások

Mindenféle kedvezmény nélkül a Skoda Citigo kötelező felelősségbiztosítása - A0-ás kategóriában - egy évre 25 344 forint plusz a 7603 forint biztosítási adó, vagyis összesen közel 33 ezer forint. 15 ezer kilométeres éves futásteljesítménynél, ha a megtett kilométereknek a harmadát sztrádán 120-130-cal, kétharmadát pedig városban tesszük meg, akkor a KSH augusztusi 423 forintos benzinárával kalkulálva 409 ezer forintos benzinköltség jön ki egy évre. Ehhez jön a 15 ezres szerviz 40 ezer forintos összege.

Azaz egy év alatt közel 475 ezer forintos összeg adódik, ami havi szinten 39 ezer forintos kiadás jelent. Ha takarékosan vezetünk, és a sztrádán csak 90-nel, akkor az éves üzemanyagkiadás 362 ezer forintra leszorítható, így a fix kiadásokkal együtt havi 35,2 ezer forintos összeg jön ki.

Összesen?

Az autót azonban nem egy évre vesszük, ezért a költségeket 5 éves időtávon érdemes számolni. Mivel a benzinárakat és a biztosítási díjakat lehetetlen előre megjósolni, ezért változatlan árakkal számoltunk. További tétel a szervizköltség, ezt azonban meg lehet becsülni. A Porsche Hungáriától kapott tájékoztatás alapján a Citigo szervizelése évente 31-62 ezer forint között mozog az ötéves periódus alatt. Öt év alatt összesen valamivel több mint 271 ezer forintba kerülnek a szervizek.

Összességében öt év alatt 15 ezer kilométeres éves futásteljesítmény mellett, ha sztrádán 90-nel megyünk, akkor 2,2 millió forintot kell költeni az autóra, 120 feletti sztrádatempónál 2,45 millióra ugrik a végösszeg. Ez azt jelenti, hogy egy kilométert a Citigóval 29-33 forintért tehetünk meg. 

Az ötéves periódus alatt lehetnek egyéb meghibásodások, ám ezeket a benzinárhoz hasonlóan nem lehet előre megbecsülni. Álljon itt cserébe a hiteles statisztikáiról ismert JD Power németországi felmérése alapján készült rangsor vonatkozó adata. Az Citigo nevesítve nem szerepel a felmérésben, a Skoda viszont igen. A márka hetedik helyen szerepel, a megszerezhető 1000 pontból 798-at gyűjtött. Vagyis a megbízhatóbb autók közé sorolható.

Módszertan: 

a kötelező felelősségbiztosítási díjak a Biztosítás.hu kalkulátorából származnak

- szervizköltségek a márkakereskedőtől, -szerviztől kapott adatokon alapulnak

- a fogyasztás  az éves futásteljesítményre vetítve egyharmad sztrádahasználat, és                    kétharmad városi használat alapján jött ki. A sztráda esetében külön van a "takarékos",vagyis  a 90, és "normál", azaz a 125-130 kilométer per órás sebességnél történő fogyasztás. Az  kalkulációhoz használt üzemanyagár a KSH előző havi átlagárából adódik

0 Tovább

Hány grammosak a bolti zsemlék?

A zsemle mindennapos termék, de jókora különbségek lehetnek. Vannak egészen kicsik, közepesek, illetve nagyra fújt lufizsemlék - ez adta az ötletet, hogy megvizsgáljuk ezt a terméket. Buksza objektív maradt: a minőséget nem, csak a tömeget és az árat vizsgálta. Utóbbiban igen nagy volt a szórás, a hétvégén az Auchan 10 forintért akciózott, a legdrágább pedig a Spar 24 forintos zsemléje volt. A tömeget nézve a többség hozta a kötelezőt.

A Buksza a legnagyobb élelmiszerlánc egységeiből szerezte be a zsemléket vasárnap, mindenhol tetszőlegesen kiválasztott (leginkább kézre eső) 5 darab zsemle került a kosárba. A zsemlék a helyszínen, a zöldséges pultoknál lévő mérlegen, majd otthon saját mérlegen is le lettek mérve. (Nem volt szignifikáns különbség a két mérés között. Kivétel volt a Tesco Express, a Buksza ott nem találta meg a mérleget.)

A Magyar Élelmiszerkönyv szerint 30 zsemle mérésével megállapított átlagtömegnek az előállítás napján 52-56 gramm közé kell esnie.

0 Tovább

Kitört a krumpliháború

A kereskedők között már megkezdődött a krumpliharc, a piacokon 170 forint körül van a kilónkénti ár, az áruházakban azonban akad 100 forint alatti ajánlat is.

Jelentősen nőtt tavaly óta a krumpli ára, ezért érdemes felmérni a kínálatot. A héten a legnépszerűbb budapesti piacok közé tartozó Fehérvári úti piacon a legtöbb kereskedő 168 forintért adta a krumpli kilóját. A többi piacon (Fővám tér, Fény utca, Lehel út) hasonló szinten mozogtak az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) statisztikái szerint.

0 Tovább

Vigyázz a gázszerelővel!

Az egyik szerelő azt mondta, kuka a kazán, venni kell másikat 150-200 ezerért. Telefonálgatás után jött egy másik - ugyanattól a cégtől - kicserélt egy néhány ezer forintos alkatrészt és megoldódott a probléma.  

A fűtési szezonra való felkészüléshez jön jól a következő történet. A közelmúltban leállt az egyik családtag gázkazánja, amivel egyébként már voltak gondok az elmúlt években, pedig mindössze 5 éves. A kazán nem adott magáról életjelet, nem égtek a ledlámpák, a termosztát kijelzőjéről pedig eltűnt minden, mint egy áramszünet esetén. 

Hétvége volt, telefon a cégnek, amely korábban is javította a készüléket. Az ügyeletes szerelő ki is jött, konstatálta, hogy a készüléken már volt egy elektromos panelcsere. Majd mindenféle szerelés nélkül azt mondta, hogy sajnos tönkrement megint a panel, azaz nincs vezérlés.

Vegyél olcsón másikat, 150-200 ezerért...

Két eset van - mondta - új panelt kell venni, 136 ezerért. (Egy évvel korábban ugyanez a panel 100 ezerből kijött.) De inkább azt javasolja, hogy vegyünk egy XY márkájú, sokkal megbízhatóbb kazánt, mert a meglévő mindig tönkre fog menni, mert valami csepegtetőről ráesik a víz. "Az a kazán nem is drága, 150-200 ezer forint" - tette hozzá.

Ekkor jeleztük, hogy ez igenis sok pénz. Ráadásul az egy évvel korábban megvett panelre 12 hónap a garanciát adtak, végső soron az ment tönkre, tehát ki kell cserélnie a cégnek. "Nem, ez nem lehetséges" - mondta a szerelő, ugyanis a panel nem magától ment tönkre, hanem azért, mert elázott.

"De ezt nekünk honnan kell tudnunk, nem értünk hozzá, nekünk működő kazán kell. És miért nem mondta a panelcserét egy éve elvégző kollégája, hogy el fog ázni" - kérdeztük, de erre nem tudott felelni. A szerelés beszélgetés során többször előjött azzal, hogy a másik márkájú kazán milyen jó lenne, az 10-15 évre megoldaná ezt a problémát. Azt is mondta, hogy a mostani kazán amúgy sem igazán jó a magyarországi klímában, ezt nem ide tervezték, hanem más országokba. Na ez végképp furcsa volt, hiszen egy ismert márkáról van szó, nem tűnik logikusnak, hogy teljesen más klímaviszonyokhoz tervezett gépet árulna hazánkban. 

Egyrészt az új panel miatti több mint 100 ezres kiadást nem fért bele, másrészt úgy éreztük, még érdemes futni egy-két kört. A következő hétköznap telefonáltunk a gázszerelő cégnek, hogy ez lenne a probléma, és kértünk egy vezetőt. Ő azt mondta, látatlanban nem tudja, mi a probléma, de az, hogy más országban jellemző klímaviszonyokra lenne tervezve a készülék, "egyszerűen hülyeség". Közölte, kiküld egy másik szerelőt, hogy megnézze, mi a probléma.

Hepiend

Ez a másik szerelő megnézte a készüléket, matatott a gépnél, majd kicserélt egy alkatrészt. "Ez néha tönkremegy, előfordul, 6 ezer forint lesz" - mondta. Azaz nem kell új panel 136 ezerért, vagy másik márkájú kazán 150-200 ezerért.  

A közeledő fűtési szezon miatt egyébként érdemes a kazánt kipróbálni. Ha rendellenesség van, és szerelőt kell hívni, akkor kezeljünk helyén az általa mondottakat. Ha cserét javasol, vagy méregdrága javítást, alkatrészcserét, akkor próbálkozzunk másik szakemberrel, hátha az tud jobb, leginkább olcsóbb megoldást. 

Ezekről is írta a Buksza: 

Az ország harmadának húsra sincs elég pénze

Mennyivel lehet olcsóbb a párizsi? 

Átlépte a küszöböt a liszt

Cigimacera fél áron

A Pennny is beállt a sorba

Csak pénzpocsékolásra kell a csodavíz?

2 Tovább

Az ország harmadának húsra sincs elég pénze

Bár a statiszikák szerint a bérek növekednek, a lakosság jövedelmi helyzete közel sem fest jó képet. Az emberek harmadának például nincs pénze arra, hogy kétnaponta húst egyen. Kétharmaduk pedig képtelen elmenni egy hétre üdülni. 

A múlt évben a nettó fizetések 2 százalékkal növekedtek, s azóta is fizetésemelkedést mutatnak a KSH statisztikái. Ugyanakkor a lakosság jövedelmi helyzetét más szempontból bemutató elemzések szerint romlott a helyzet. A KSH legfrissebb kiadványából kiderül, hogy az úgynevezett "anyagi deprivációs ráta" és a "súlyos anyagi deprivációs ráta" az utóbbi években emelkedett.

A mutatókat kilenc, az anyagi helyzetet jellemző paraméter alapján számítja a KSH. A kilenc probléma (paraméter) a következő: lakással vagy hiteltörlesztéssel összefüggő fizetési késedelem; nincs pénz a váratlan kiadásokra; anyagi okokból nincs telefon, mosógép, tévé vagy autó; nincs pénz egyhetes üdülésre; kétnaponta nincs pénz húsra; valamint a lakás megfelelő fűtését képtelen megoldani. Ha a kilenc paraméterből három igaz egy háztartásra, akkor anyagilag depriváltnak, ha pedig négy, akkor anyagilag súlyosan depriváltnak számít. 

Az anyagi deprivációs ráta 2010-ben közel 40, tavaly már 44 százalékos volt, a súlyos anyagi deprivációs ráta ezzel párhuzamosan 21,6 százalékról 25 százalék fölé emelkedett. A tavalyi adatok szerint a legtöbb háztartásnak (74,3 százalék) a váratlan kiadásokra nem volt fedezete, évente egy hét üdülés a háztartások kétharmadának nem fért bele, 32 százaléknak pedig kétnaponta nem futotta húsra. Közel 15 százalékos azok aránya, akik nem tudták megfelelően fűteni a lakásukat. 

Ezekről is írt a Buksza: 

Mennyivel lehet olcsóbb a párizsi? 

Átlépte a küszöböt a liszt

Cigimacera fél áron

Amiben jobbak a kicsik

A Pennny is beállt a sorba

Csak pénzpocsékolásra kell a csodavíz?

Egymással csatáztak a joghurtok

Fej-fej mellett dinnyéznek

Máris drágult az új slágertermék

Megjöttek az ezerforintos cigaretták


2 Tovább

Mennyivel lehet olcsóbb a párizsi? - áfamatek húsalapon

Ha életbe lép az alacsony húsáfa, elméletben több 100 forinttal forinttal eshet a legnépszerűbb húsok ára. Persze erre nem lehet mérget venni.

Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter pénteken az OMÉK-en (Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár) közölte, a Miniszterelnökség támogatja a szaktárcát abban, hogy a sertés- és baromfihús, valamint húskészítmények áfakulcsa 5 százalékra csökkenjen.Hogyan változhat a húsok és húskészítmények kilónkénti ára, ha valóban bevezetik az alacsony áfakulcsot? Íme: 


Forrás: KSH, Buksza-számítás

A várható árcsökkenés mértéke csak feltételezés, egyrészt még nem vezették be az alacsonyabb áfát, másfelől egyáltalán nem biztos, hogy az áfacsökkentés tejles egészében megjelenik-e a bolti árakban. Egyrészt a húsipar masszívan veszteséges, ezért az áfacsökkentésből adódó többlet egy részét könnyen lehet, hogy a cégek a helyzetük stabilizálására fordítják. Másfelől kérdés, hogy az ágazatot mérgező feketegazdaságot mennyivel sikerült visszaszorítani. (Erről részletesen majd egy másik posztban, ha zöld utat kap az áfacsökkentés.)

Ha nem volt elég: 

Átlépte a küszöböt a liszt

Cigimacera fél áron

Amiben jobbak a kicsik

A Pennny is beállt a sorba

Csak pénzpocsékolásra kell a csodavíz?

Egymással csatáztak a joghurtok

Fej-fej mellett dinnyéznek

Máris drágult az új slágertermék

Megjöttek az ezerforintos cigaretták



3 Tovább

Átlépte a küszöböt a liszt ára

A finomliszt ára lecsökkent. Az elmúlt hetekben egy-egy áruházban megjelent a 100 forint alatti kilós liszt, a héten azonban már négy lánc is ezzel az árral akciózik. 

Szinte mindegy, hol szerezzük be a finomlisztet a hétvégére: több nagy lánc is 100 forint alatti árat szabott a BL-55-ös minőségű lisztnek. (A márkák persze eltérőek.) 

Az Auchan jövő szerdáig 98 forintért kínálja, a Tesco a klubkártyás tagoknak 99 forintért adja. (Anélkül egy tízessel drágább, de a kártyát ssemmiből nem áll kiváltani.) A Lidl kétkilós liszttel próbálkozik, 193 forintért, azaz kilónként 97 forintért lehet kapni. A csak Metro-kártyával rendelkezőket kiszolgáló cash&carry áruháznak számító Metróban pedig szintén 98 forintba került a liszt. 

Az áruházakban kapható lisztek ára bőven elmaradt a KSH által mért átlagtól. Tavaly augusztus óta a finomliszt kilós ára átlagosan 176 forint volt. A lisztár csökkenése nem csak az áruházak árpolitikájának köszönhető, a feldolgozói eladási ára az Agárgazdasági Kutató Intézet legfrisebb adatai szerint 10-20 százalékkal csökkent tavaly augusztus végéhez, szeptember elejéhez képest. 

Még Buksza:

Cigimacera fél áron

Amiben jobbak a kicsik

A Pennny is beállt a sorba

Csak pénzpocsékolásra kell a csodavíz?

Egymással csatáztak a joghurtok

Fej-fej mellett dinnyéznek

Máris drágult az új slágertermék

Megjöttek az ezerforintos cigaretták


0 Tovább

Amiben a kisboltok lenyomták a nagyokat

Legalábbis a GfK friss friss kutatása szerint egyedül a független kisboltokban vásároltak gyakrabban az emberek. A többiek csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni.  

A felmérésből kiderül, hogy a különböző típusú (hiper-, szupermarket, diszkont, hazai lánc, függetlenek) boltok vásárlótábora nem zsugorodott tovább 2013 első hat hónapjában, sőt hipermarketek, a független kisboltok és a hazai láncok újabb vásárlókat is tudtak nyerni. Összességében a vizsgált boltok forgalma 2 százalékkal nőtt. 


„A független kisboltok viszonylag jelentősebb, átlag feletti forgalomnövekedésének hátterében az áll, hogy jelentősen megugrott a független kisboltok vásárlói által egy-egy vásárlás során átlagosan elköltött összeg, azaz az átlagos kosárméret, amely mintegy 10 százalékkal volt magasabb az előző év első félévével összehasonlítva” – kommentálta az elemzést a GfK szakembere. Hozzátette: "a nagyobb bevásárlások esetén immár a független kisbolt is lehetséges alternatíva”. 

0 Tovább

Cigarettamacera majdnem fél áron: egy szál 50 helyett 30-ért

A cigarettánál jóval olcsóbb a sodrás. Ez persze nem újdonság, de néhány budapesti trafikos beszámolója szerint rövid idő alatt sokan átpártoltak. Közben a cigigyártók is léptek.

Rövid idő alatt jelentősen emelkedett a cigaretták ára az árrésemelés következtében, ami a trafikrendszer elindulásával együtt jelentősen átformálta a piacot. Legalábbis a jövedékiadó-bevételek jelentősen visszaestek, nem beszélve a feketepiac bővüléséről. A csempészcigi mellett azonban van egy másik, nem is új, ráadásul teljesen legális és olcsó megoldás.

Az évekkel ezelőtt megindult cigarettadrágulás miatt egyre bővült az úgynevezett vágott dohányok forgalma, amelyekből saját magának tud cigit sodorni az ember. Ez persze nem újdonság, de több budapesti (XI. és VIII. kerületi) trafikos arról számolt be a Bukszának, hogy felgyorsult a folyamat: a nyitásuk óta eltelt rövid idő alatt is több törzsvásárló állt át a sodrásra, azaz vágott dohányt vásárolnak. (Sajnos a trafikosok nem vállalták véleményüket névvel mondván, nem szeretnének szerepelni.)

Olcsóbb dobozos, drágább vágott

A cigarettadrágulás, és az ezzel járó forgalomcsökkenés másik logikus következménye, amelyről az Index is beszámolt, hogy a Philip Morris lejjebb vitte több népszerű márkájának az árát. Az egyik VII. kerületi dohányboltban kedden a Bukszának azt mondták, hogy nem csak a Philip Morristól, hanem egy másik nagy gyártótól, a BAT-tól is kaptak olcsóbban cigit. Az egyik népszerű márkát, amely az elmúlt hetekben dobozonként 870-910 forintba került, 830 forintért lehetett kapni.


Az új cigarettás dobozom

Az árcsökkentés ellenére még mindig jókora árelőnye van a sodrásnak. Én például a korábbi években macerásnak tartottam a sodrást, de az elmúlt hetekben átálltam, elsősorban az ár miatt. A 800-900 forintos cigaretta esetében 42-47 forintra jön ki egy szál. Ezzel szemben a dohány márkájától és a sodrástól (cigibe kerülő mennyiségtől) függően 22-28 forintba kerül egy darab.

0 Tovább

A Penny is beállt a sorba

A diszkontok közül a Penny Market fogadja el elsőként az Erzsébet utalványokat, amelyek miatt Brüsszel a közelmúltban az Európai Bírósághoz fordult.   

Bő másfél évvel a bevezetés után, csütörtöktől a Penny Market országos hálózatában - 192 boltban - is lehet Erzsébet utalvánnyal fizetni.

Eddig a legnagyobb élelmiszerláncok közül a CBA, a Coop, a Reál, a Tesco, a Spar és az Auchan fogadta el a kártyákat, a Penny pedig az első diszkontlánc, amely elfogadja azokat. A másik két nagy diszkont, a Lidl és az Aldi boltjaiban még nem lehet velük költeni.

Problémás bevezetés

Az Erzsébet utalványok bevezetése nem volt egyszerű menet. A magyar kézben lévő láncokkal, köztük a CBA-val, a Cooppal és a Reállal elsőként állapodott meg a kibocsátó állami cég. A Tesco több hónapos huzavona után tavaly tavasszal kapott engedélyt arra, hogy a hipermarketjeiben elfogadja azokat, majd fokozatosan a többi külföldi kézben lévő áruházlánc is megkapta az engedélyt, kivéve a diszkontláncokat - mostanáig. (Az Erzsébet utalvány bevezetésének problémáiról itt és itt írtam tavaly.) 

Az Erzsébet utalványok rendszere Brüsszelnek sem tetszik, elsősorban azért, mert az Európai Bizottság szerint a rendszer monopolhelyzetet teremtett, ellehetetlenítve a magyar piacon korábban jelentős részesedéssel rendelkező külföldi kézben lévő cégeket, köztük a Sodexót vagy a Cheque Déjeunert. Brüsszel szerint a tavaly bevezetett korlátozások ellentétesek a szolgáltatások szabadságára vonatkozó uniós szabályokkal, ezért a luxemburgi Európai Bírósághoz fordult az ügyben. 

0 Tovább

Csak pénzpocsékolásra jó a csodavíz?

Egyfajta csodaszerként, szinte mindenre gyógyírt jelentő étrend-kiegészítőként hirdetik az üzletekben, webáruházakban az oxigénnel dúsított vizet. A hatásvadász leírások alapján valóban úgy tűnhet, hogy az ominózus termékek energikussá, fitté varázsolják az embert, megvédenek az öregedéstől, a potenciazavaroktól, sőt, még a rákot is gyógyítják. A tudomány azonban mást állít.

Félretéve a hangzatos szlogeneket a valóságban már az is kérdéses, hogy egyáltalán eljut-e az emésztőrendszerünkig az oxigéndús víz. A Wessling Hungary független laboratórium szakértői szerint erősen megkérdőjelezhetőek az oxigéndús vizek csodás képességei.

Lakos István okleveles vegyész, a Wessling elemanalitikai csoportvezetője és Szigeti Tamás értékesítési és üzletfejlesztési igazgató a Bukszával közölte, a kérdéses termékek készítői előszeretettel helyeznek félrevezető módon egymás mellé olyan állításokat, amelyek külön-külön igazak, ám együtt már nem.

Az oxigén ugyanis valóban a legfontosabb szereplője az anyagcsere-folyamatoknak, ahogy azt a hirdetések állítják, és az is igaz, hogy oxigénhiányos állapot esetén a szervezet energiaszintje lecsökken. A sejten belüli folyamatokra szintén igaz, hogy szükség van az oxigénre, de nem az emésztőrendszeren keresztül.

4 Tovább

Veszélyes gyerekágyakat hív vissza az IKEA

Sérülést okozhatnak az IKEA egyes gyerekágyai, ezért a cég visszahívja őket. 

A Kritter és Sniglar gyerekágyak között vannak, amelyeken az ágykeretet és a biztonsági rácsot összekötő fém rúd eltörhet, és sérülést okozhat, ezért az IKEA visszahívja ezeket - közölte szerdán a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. 

Kizárólag azokat az ágyakat hívják vissza, amelyek dátumbélyegzője 1114 és 1322 (év-hét) közé esik. A dátumbélyegző a fejtámlához vagy az ágy aljához rögzített címkén található. 

Az IKEA arra kéri azokat, akik Sniglar vagy Kritter ágyakat vettek, sürgősen ellenőrizzék a dátumbélyegzőt, és ha az 1114 és 1322 között van, akkor vigyék vissza az egyik áruházba vagy hívják a cég információs vonalát: 460-3160. Az IKEA jelezte közleményében, eddig hét ágynál tört el a fém rúd, és cég tudomása szerint nem okoztak sérülést.

A Sniglar gyerekágy egyébként 12 490, a Kritter ágy pedig 25 490 forintba kerül.

Több buksza:

Egymással csatáztak a joghurtok

Fej-fej mellett dinnyéznek

Máris drágult az új slágertermék

Megjöttek az ezerforintos cigaretták

Ahol napi 8 rugó csak a minimumra elég

A Tesco átírta a naptárat

0 Tovább

Hol, mennyi a kenyér?

Augusztus 20-a miatt kenyérárkörképpel jelentkezik a Buksza. Az árak 139 forinttól indulnak.  

Szinte valamennyi nagy áruházlánc készült kenyérakcióval a hosszú hétvégére. Jelentős különbségek vannak a legolcsóbb, akciós kenyerek között. Persze a minőség sem feltétlenül azonos. 

Az akciós újságok alapján az Auchan 139 forintért ad egy kilót. A Tescóban 159 forinttól indul a kenyérár. A CBA a Pírma és a Cent boltjaiban 199 forintos áron akciózik. 

Az Aldi spéci, ünnnepinek nevezett kenyérrel rukkolt elő: a 1,5 kilós cipó 399 forint (kilónkénti ár 266 forint). A Lidl szeletelt félkilós kenyeret kínál 139 forintért (kilós ár 278 forint), a Penny szintén szeletelt kenyeret kínál, kilója 219 forint. 

Az árak elmaradnak az országos átlagáraktól. A KSH legfrisebb inflációs adatai szerint júliusban a fehér kenyér kilónkénti átlagára 284, a házi jellegű kenyéré 313, a felbarnáé pedig 240 forint volt, 2012 júliusában ugyanezek valamivel drágábbak voltak: sorrendben 287, 320, 251 forint volt az akkori átlagár.

Az év első hét hónapjának átlagában a fehér kenyér 284, a házi jellegű 318, a félbarna pedig 245 forintba került. 

Több buksza:

Egymással csatáztak a joghurtok

Fej-fej mellett dinnyéznek

Máris drágult az új slágertermék

Megjöttek az ezerforintos cigaretták

Ahol napi 8 rugó csak a minimumra elég

A Tesco átírta a naptárat

0 Tovább

Egymással csatáztak a joghurtok

Joghurtokat tesztelt a Tudatos Vásárlók Egyesülete. A Cserpes terméke végzett az élen, éppen megelőzte a Spar joghurtját. A sor végére az Alföldi Tej és a Danone egy-egy terméke került. 

A tesztből kiderül, hogy jelentős eltérések vannak a joghurtok között. Egyes termékekbe 9–12 gramm gyümölcs került, de vannak, amelyekben mindössze 2 gramm. Több terméket pedig elcukroztak. 

Íme az első helyezettek értékelése: 

és az utolsóké:

A teljes értékelést itt nézheti meg.  

Több Buksza:

Fej-fej mellett dinnyéznek

Máris drágult az új slágertermék

Megjöttek az ezerforintos cigaretták

Ahol napi 8 rugó csak a minimumra elég

A Tesco átírta a naptárat

Mi hiányzik a dohányboltokból? 

Ahol a szabadban sem lehet cigizni

Mire elég a babapénz? 

Törékeny rollerekre figyelemeztet a Lidl

0 Tovább

Fej-fej mellett dinnyéznek

Tartják a 100 forint alatti dinnyeárat az áruházláncok, a magszegény dinnye azonban 10-20 százalékkal drágább. Az utcai zöldségeseknél és a piacokon pedig nem ritka a bőven 100 forint feletti ár. 

A legtöbb áruházláncban 95-99 forintos áron kapható a dinnye. A Corvin Pláza CBA-jában 99 forint volt kilója kedden, a szomszédos Tűzoltó utcai és a Rákóczi úti Aldiban 95. Az M5-ös melletti Auchan szintén 95 forintot kért a nyári slágergyümölcsért. 

Az M5-ös melletti Tescóban 99 forint volt kilója. A Blaha Lujza téri és az Erzsébet körúti Sparban 95 forintos árat hirdetett. Ha mindenképpen győztest kell hirdetni, akkor a Metro nyert, a Gyáli úti egységben 94 forintba került kilója.

A magszegény

Van azonban drágább dinnye is. Az említett Tescóban volt magszegénynek mondott dinnye, 119 forintért. A Spar szóban forgó üzleteiben magnélkülinek mondott dinnye kilója 109 forint volt. Utóbbi dinnyék ellentétben a 100 forint alattiakkal nem csíkosak, hanem teljesen zöld gombócok.

Az utcai zöldségeseknél jellemzően magasabb árakkal találkozhatunk. A Nagykörúton, a Körtér közelében több zöldségesnél is 119-148 forintba került, és a frekventáltabb piacokon is jellemzően magasabb az árszint. 

0 Tovább

Máris drágult az új slágertejtermék

Átlépték a határt, már 200 forint felett járnak a Mizo ízesített tejtermékei. 

Az Origo a minap közölt összeállítást arról, hogy jelentős felfutás előtt van az ízesített tejek piaca.

"Az ízesített tejitalok kínálata még viszonylag szegényes, forgalmuk a tejéhez képest alacsony, iparági szakértők szerint mégis robbanásszerű növekedés előtt állnak. A tejtermékeket csomagoló Tetra Pak globális előrejelzése szerint az ízesített tej fogyasztása a következő években legalább kétszer olyan gyorsan nő majd, mint a tejé, és háromszor akkora sebességgel, mint az üdítőké" - áll a cikkben, amelyből kiderül az is, hogy meglehetősen szép profitot termelnek ezek a termékek a gyártóknak, köztük a Mizónak. 

A madártej és kávé ízesítésű, 450 grammos tej a korábbi hónapokban több élelmiszerláncban jellemzően 200 alatti áron volt kapható. Kedden reggel a Budafoki úti CBA-ban a madártejes már 225 forint volt, a kávés pedig 215. A CBA webshopjában a termékcsalád tagjai (epres, tejkaramellás, bodzás) 209 forintba kerülnek. A Tesco pedig 219 forintért adja őket. 

Úgy fest tehát, hogy elindult a drágulás, ami az alapanyag áremelkedésével nemigen magyarázható, mivel a sima tejek áránál nem következett be 10 százalékos áremelkedés. 

1 Tovább

Megjöttek az ezerforintos cigaretták

A Marlboro már 900 forintnál tart, és két másik már elérte az ezerforintos határt. 

Megérkeztek az első, a kitágított árrés miatt drágább cigaretták a dohányboltokba. Van már a kínálatban 1000 forintos és annál drágább cigaretta is, amire eddig nem nagyon volt példa. Legalábbis én régóta dohányzom, de nem találkoztam ezresnél drágább cigarettával. 

 

Az Allee melletti széles választékkal rendelkező üzletben két termék is volt, amely négyszámjegyű árcímkével bírt. Az ezerforintos legalább 20 szálas. A másik vékonyszálú cigaretta doboza 1150 forint volt.

Bár ezek kevésbé ismert, népszerű márkák (R1, L&B), ha folytatódik az áremelés, akkor a népszerűbb termékek is elérhetik az 1000 forintos szintet. A néhány éve még 600-700 forintba kerülő Marlboro például már 900 forintnál tart.  

Még egy érdekesség: egy doboz Sopianae - ha jól emlékszem akkor még 20 szálas - 15 évvel ezelőtt 169 forintba került. Az éves átlagos inflácós adatokkal számolva egy 1998-ban 169 forintba kerülő termékért most közel 400 forintot kellene fizetni. Ehhez képest a Sopianae 800 forint körül jár. 

0 Tovább

Fejfájós chilei sör 310 forintért

Szingapúr után a világ másik pontjáról, Chile fővárosából, Santiagóból kapott a Buksza árkörképet és érdekes adatokat. A bányászok forintban mérve akár milliós összeget kapnak, egy írástudatlan alak is összeszed 400 ezer forintot. A minimálbér 80 ezer forint körül van. A liszt pedig 290 forint.

Ott dolgozó barátom beszámolója szerint a bérekben nincsenek óriási különbségek a magyarországi átlagokhoz képest: a minimálbér 180 ezer peso (80 ezer forint), az átlagbér 300-400 ezer peso (130-180 ezer forint), a diplomások pedig 600 ezer peso (270 ezer forint) feletti összegeket keresnek.

A legtöbbet az ország gazdaságának egyik alappillérét jelentő bányaiparban dolgozók kaphatják, a diplomás bér többszörösét is zsebre tehetik. A mással is jól lehet keresni: a barátom utcájában lakó írástudatlan (segíteni szokott sms-ezésben) alkoholista fickó akár 1 millió pesót (444 ezer forintot) is összeszed autómosással, autóőrzéssel - az a hír járja róla, hogy zsarolással szedi össze a pénzt.

0 Tovább

Buksza blog

blogavatar

A Buksza 2016. júliusától a Napi.hu-n folytatja a munkát. Mégpedig itt: http://www.napi.hu/cimkek/buksza.

Utolsó kommentek