"Amennyiben nem sikerül megegyezésre jutni a problémás részekben, úgy megszervezzük az utóbbi tíz év eddigi legnagyobb országos taxis demonstrációját" - derül ki Hallotaxi.hu mellett több taxisokkal foglalkozó portálon a napokban megjelent hírekből. A felhívás a taxizásra vonatkozó fejlesztési minisztériumi rendelettervezetre reagál, amely a taxisok szerint durva szigorításokat helyez kilátásba.
A taxisok többek között azon akadtak ki, hogy a tervezet szerint 2016-tól kizárólag 7 évnél fiatalabb autóval lehetne taxizni országszerte, emellett online órát is be kellene építeniüka taxisoknak, és a vizsgakövetelmények is szigorodnának. A taxis szervezetek elfogadhatatlannak tartják a tervezetet.
A taxisok úgy látják, a tervezett lépések irreálisan megdrágítanák a szolgáltatást. Sérelmezik azt is, bár korábban az volt a terv, hogy a fuvarszervezés engedélyhez kötődne, a tervek szerint elég lesz bejelenteni. Márpedig ez a nemzetközi szinten komoly sikereket elérő Uber rendszer számára megnyitja a magyar piacot. (Az Uber a személyfuvarozást ötvzi a közösségi médiával, egy okostelefonos alkalmazáson keresztül biztosít fuvart az felhasználóknak.)
A Népszabadság szerint egy másik elképzelés az utasokat is hátrányosan érintheti: a tervezet szövege szerint taxis szolgáltatást csak olyan településen nyújthatnak a sofőrök, ahová az engedélyük szól. Az utasokat ugyan elvihetik a szolgáltatási területen kívülre, ám a visszaútra már nem vehetnek fel senkit – adott esetben azt sem, akit odafele szállítottak. Ez a lap cikke szerint azért probléma, mert a nagyobb vidéki városok esetében nem ritka, hogy a környékbeli kisebb településeken egyáltalán nincs taxis.
A Buksza megkereste a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy milyen szigorítások lesznek a rendeletben és azok mikortól lépnek életbe, a szaktárca válaszában közölte: "A kormányrendelet tervezetének közigazgatási és szakmai egyeztetése folyamatban van, az előkészítő munka várhatóan november végéig lezárul. Az előterjesztés végleges tartalmáról és hatályba léptetéséről csak ezután születhet döntés. A készülő jogszabály a magas szolgáltatási követelményeket támasztó fővárosi előírások alkalmazási tapasztalatainak figyelembe vételével rögzítheti majd a taxis tevékenység folytatásának országosan egységes feltételeit."
Egyelőre tehát még nem dőlt el, hogy pontosan milyen szabályok lépnek életbe, az esetleges szigorításnak vannak olyan elemei, amelyek a Buksza szerint fehérítenék a taxizást. Bár az online taxióra kötelező beépítése, és az ezzel járó költség a taxisoknak nem tetszene, az esetleges manipulált fuvardíjaknak, trükközésnek kisebb teret hagyna. Az viszont kérdés, hogy a 7 évnél fiatalabb autók esetleges kötelezővé tétele, az ezzel járó kiadások mennyivel emelnék a díjat - mindenesetre a drágulásra növelésére nem nagyon maradt tér, legalábbis Budapesten: a Buksza szerzőjének több ismerőse azt mondta, korábban rendszeresen taxiztak, de a megemelt díjak bevezetése óta lemondtak erről.
Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon ! Ha véleménye van a témáról, ne habozzon!
Buksza-posztok az elmúlt napokból:
Hitelmatek: ki mennyi kaphat jövőre?
Átírhatják a személyi igazolványról szóló szabályt
Fogamzásgátlókat vontak ki a forgalomból
Álarcos mérgek bujkálhatnak az ételeinkben
Utolsó kommentek