Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ezzel kerüld el a bírságot!

Egy uniós alkalmazást érdemes minden külföldre induló autósnak letöltenie. Az olaszorsági információk akár egy 1500 eurós bírságtól is megmenthetnek.

Tavaly tavasz óta érhető el az Európai Unió egyik közelekdésbiztonsági alkalmazása, a Going Abroad. A Buksza már akkor is felhívta erre a figyelmet, de most - a közeledő turistaszezon miatt - újra megteszi.

Parkoló az Adria partján - Forrás: Csernátony Csaba/Buksza

A legtöbb mobilos operációs rendszeren (Android, Windows, iOS) futtatható - magyarul is beszélő - appban valamennyi uniós országban érvényes közlekedési szabályokról - többek között a megengedett véralkoholszintekről - lehet tájékozódni, ennek segítségével pedig megúszni az esetleges büntetést.

0 Tovább

 Durva Merci paranoiás despotáknak

500 lóerős Mercedes, extrém védelemmel, beltéri luxussal = 1 millió dollár.

Elkészítette a Mercedes G63 AMG terepjáró páncélozott verzióját az Inkas kanadai tuningcég, amely már számos márka (Cadillac, Toyota, GMC, Nissan) terepjárójából csinált páncélost.

A Business Insider amerikai gazdasági lap azt írja az 1 millió dollárba kerülő Mercedesről, hogy "paranoiás despotáknak" is jó választás lehet. (Az nem derül ki pontosan, hogy 1 millió kanadai vagy amerikai dollár, de a Businnes Insider cikkében dollárjelet tüntetnek fel, az pedig az utóbbit valószínűsítik. Mindenesetre ha kanadai, akkor 220 millió forintba kerül átszámítva az autó, ha amerikai dollárról van szó, akkor pedig 270 millió forintra jön ki az ár.)

Forrás: Business Insider/www.inkararmored.com

Az aknák ellen is védelmet nyújtó, golyóálló üvegekkel felszerelt autóban belül luxuskörülmények uralkodnak: van például minibár, több bőrfotel, műholdas tévé, de fegyvertartó rekeszt is tettek bele. A gyártó pontosan megadja a leírásban, hogy milyen kaliberű fegyverekkel, milyen típusú gránátokkal szemben nyújt védelmet a több mint 500 lóerős autó.

0 Tovább

Merkel nem hozott BMW-gyárat

A Vs.hu szerint komoly beruházások előkészítéséről is szó volt Angela Merkel német kancellár hétfői látogatásán. Egy magyarország BMW-gyárról is szó volt a lap szerint, ám ezt a BMW szerdán cáfolta. 

A Vs.hu magyar kormányzati és német gazdasági forrásokra hivatkozva kedden azt írja:  

- a BMW gyárat hozna Magyarországra, konkrét helyszín még nincs.

Emellett:

- a Mercedes újabb gyárat létesítene

- a Simens beszálllhat a paksi atomerőmű bővítéséve

- a német-francia kézben lévő Airbus szállíthat helikoptereket Magyarországnak

- az állam beszállhat a német RWE többségi tulajdonában lévő Mátrai Erőműben.

A Vs.hu értesülését azonban szerdán a BMW és a Mercedes is cáfolta. Az Index számolt be arról, hogy a BMW és a Mercedes is cáfolta a magyarországi fejlesztéseket. A BMW szóvivője azt mondta: nem tervezik és nem fontolgatják egy új magyarországi gyár építését. A Mercedes tulajdonosa, a Daimler pedig egy közlemény adott ki, amely szerint „a lehetőség a kecskeméti gyár kibővítésére valóban létezik. Ez ettől még igaz. De ennél többről jelenleg nincs szó."

A Vs. hu cikkét itt olvashatja el, az Indexét pedig itt

0 Tovább

Ahol az Aston Martin a legolcsóbb

A világ legdrágább autói közül több is felvonul az egyik amerikai autókiállításon. A hét legdrágább modell értéke összesen 2,45 millió dollár (680 millió forint) - írja a kiállításról szóló beharangozójában a Philadelphia Business Journal. 

Aston Martin Vanquish - 278,3 ezer dollár (75,5 millió forint)

Fotó: Origo

Rolls-Royce Ghost II - 291,3 ezer dollár (79 millió forint)

Fotó:Philadelphia Business Jornal

Ferrari FF - 299 ezer dollár (81 millió forint)

Fotó: Origo

Bentley Mulsanne - 302 ezer dollár (87 millió forint)

Fotó: Origo


Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe - 403 ezer dollár (109 millió forint)

Fotó: Origo

Lamborghini Aventador LP700 Coupe - 440,5 ezer dollár (119,4 millió forint)

Fotó: Origo

Lamborghini Aventador LP700 Roadster - 441,6 ezer dollár (120 millió forint)

Fotó: Origo

Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon. Ha pedig véleménye van a témáról, akkor se habozzon  

Buksza-posztok az elmúlt napokból, hónapokból:

BMW-gyárat hozott Merkel?

Lefizetik a számokat

Íme az idei lomtalanítási naptár

Az adók paradicsoma Magyarország

Ennyit fizetünk a legjelentősebb adókra: fejenként 1 millió forintot

Ezek Kecskemét legdrágább villái

Ezek Budapet legdrágább villái

Így néz ki a rezsigyilkos ház

Új adó - megutálták a napelemeket

Egy ház árát bukják a szakiskolások








 







 








 








 







 







 







 







 






 





 




 



 


 

0 Tovább

Jönnek az áfamentes autók

Elsőként a zöld rendszámok jöhetnek, már jövőre. Később csökkenhet nullára az elektromos és kábellel tölthető hibrid autók áfája. További állami támogatás sem elképzelhetetlen, emellett szerepel a tervekben egy elektromos autókból álló közösségi autóflotta Budapesten. Így lesz az elektormos autók hazája Magyarország.

Különféle hibrid, illetve elektromos autók elterjesztését tűzte ki célul a kormány a Jedlik Ányos Tervben. Az egyik legfontosabb lépés, hogy az érintett autókat áfamentessé tennék, emellett ezek az autók zöld rendszámot kapnának, valamint a buszsávot is használhatnák, és a parkolás is kedvezményes lenne - jelentette be még októberben Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.

Fotó: Buksza/Csernátony Csaba

A Buksza arról érdeklődőtt a szaktárcánál, konkrétan mikor léphetnek életbe az ambicíózus tervekhez szükséges intézkedések.

A lényeg:

- a megkülönböztetés és a kedvezmények (zöld rendszám, áfamentesség, buszsáv használata, ingyenes parkolás) csak a kábellel tölthető és tisztán elektromos autókra vonatkozik majd

- jövőre már megjelenhet a zöld rendszám

- az áfamentesség bevezetésének időpontja még kérdéses

0 Tovább

Ha ezt a látod, megállsz! A bicajosokra is vonatkozik a tilalom

Változott a Kresz: a gyerekszállító buszok mellett még szemből sem szabad elmenni autóval, a Buksza szerint a bringával sem. Igaz utóbbit tolni is lehet, ezzel kikerülhető a tilalom. Egyébként 150 ezer forint lehet a büntetés.

Szeptember elején jelent meg az a rendelet, amely néhány ponton átírja a Kreszt az iskolakezdés miatt. Az új szabály a gyerekeket szállító autóbuszra vagy iskolabuszra és a gyerekekre vigyáz.

A szabály lényege, hogy a gyerekeket szállító buszt nem szabad kikerülni (előzni), sőt, szemből sem szabad elmenni mellette, ha a busz "párhuzamos közlekedésre nem alkalmas", azaz több sávos úttesten áll, és a gyerekek be- és kiszállását a busz sofőrje a vészvillogóval jelzi.

Az iskolabuszt vagy gyerekeket szállító buszt pedig az alábbi "Gyermekszállító" táblával kell megjelölni, elől is és hátul is. (A legalább 40x40 centis táblának fényvisszaverőnek vagy fénykibocsátónak kell lennie, ha ez nem megy, akkor meg kell világítani.)

Ez az a tábla - Forrás: Kormányhivatal.hu

Ha tehát olyan úton megyünk, ahol nincs másik, velünk egy irányba haladó sáv, és a fenti táblával felszerelt, indexét villogtató buszt látunk, akkor meg kell állni. Ha nem tesszük, a bírság 5-150 ezer forint lehet. A szabály teljesen érthető autósok esetében.

Bringások sem kivételek

Erről több médium, köztük az Origo is írt az elmúlt hetekben, de a Bukszát az érdekelte, hogy a biciklisekre is vonatkozik-e a tilalom. A Kresz érintett pontjából nem derül ki, hogy esetleg lenne kivétel, ahogy az sincs nevesítve, hogy a tilalom mely járművekre vonatkozik.

2 Tovább

Mivel járnak a magyar főnökök? - Milyen autókra buknak a magyar mamutcégek?

A Bukszát az érdekelte, milyen autókból álló flottájuk van a legnagyobb magyar tőzsdén szereplő cégeknek (Magyar Telekom, Mol, OTP, Richter), valamint milyen autókkal járnak a cégvezetők.

A Buksza pontos márkákról, típusokról, motorfajtákról is érdeklődött, ám ezekre a kérdésekre nem igazán jött válasz a cégektől. A kérdések között szerepelt az is, hogy a cégek mennyire vevők a hibridekre és elektromos autókra. Alább a Buksza-felmérés eredménye.

400 autó az OTP-nél

"A menedzsment tagjai felső kategóriás német és japán gyártmányú autókkal közlekednek, a vezetőknél lévő autók átlagéletkora 4 év" - közölte az OTP.

Az OTP-nél a Skodát gyűjtik - Fotó: Origo (a kép illusztráció, nem OTP-s autót ábrázol)

A járműpark összesen 400 autóból áll, van köztük személyautó és kisteherautó egyaránt. Többségük Skoda: az autók 65 százalékát adja a cseh márka, ezeket az autókat pedig jellemzően az ügyintézők használják.

0 Tovább

Magyarország beautózott az élmezőnybe, de...

Európában a legjobb autópiacok közé tartozik a magyar. Igaz, volt honnan fejlődni. A mostani, látványos bővülés ellenére is nagyon messze vagyunk a hét évvel ezelőtti helyzettől. 

Az utóbbi években recesszióközeli környezet kiütötte a magyar autópiacot, amely a friss adatok azonban kezd talpra állni. 

Fotó: Csernátony Csaba - Buksza

Az Európai Járműgyártók Szövetsége (ACEA) statisztikái szerint január és május vége között 26 742 autó talált gazdára Magyarországon, ami 20,5 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi eredményt.

A több mint 20 százalékos növekedéssel hetedikek vagyunk az uniós listán, előttünk végzett Portugália, Horvátország, Litvánia, Írország, Lengyelország és Lettország 22,6-42 százalékos bővüléssel. Emellett a magyar mutató is bőven meghaladja az 7 százalékos növekedést mutató uniós átlagot. 

Az öthavi adatok mellett a tavalyi statisztikák alapján is Európa élmezőnyébe tartoztunk a bővülési ütemet nézve. A szervezet adatai szerint 2013-ban több mint 56 ezer új autó kelt el Magyarországon, ami 5 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest, ezzel a teljesítménnyel pedig - Portugália, az Egyesült Királyság, Lengyelország és Dánia mögött - az ötödik helyen álltunk.

Egyébként a január és május vége között elért 26 742 darabos eladás időarányosan jobb mint a tavalyi érték. 2013-ban ugyanis havi átlagban 4678 személyautót vettünk, míg idén már 5348-at, ami 14 százalékos növekedésnek felel meg.

Messze vagyunk a múlttól

A magyar és az uniós autópiac növekedése örömteli, de a bővülésben főszerepet játszik az alacsony bázis, vagyis az, hogy tavaly és az elmúlt években a válság hatására jókora pofont kapott az európai autópiac.

A válság kitörése előtt, 2007 első öt hónapjában ugyanis közel 6,8 millió autót kelt el az uniós országokban (Horvátország nélkül), szemben az idei év azonos időszakában eladott 5,4 millióval (Horvátországgal együtt). A magyar adat még beszédesebb: 2007 első öt hónapját 71 440 darabos eladással zárta Magyarország, ami triplája az idei - 26 742 autós - eredménynek. 

(Az autópiac alakulását bemutató grafikonokon az első a 2014 január és május vége közötti eladásokat, és 2013 azonos időszakához képest végbemenő növekedést mutatja, a második grafikon pedig a 2013-ban legnagyobb mértékben bővülő uniós autópiacokat, és az adott országokban eladott autók darabszámát jelzi. A különböző országra vonatkozó pontos érték megjelenítéséhez az oszlopokra kell irányítani az egeret.) 

Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon ! Ha véleménye van a témáról, ne habozzon  

Korábbi Buksza-posztok: 

0 Tovább

Érdekes autókat árulnak

Jelenleg több érdekes járműre lehet bejelentkezni az adóhatóság árverési oldalán. Van például egy nyithatatlan autó, papírok nélkül félmilliótól.

A legdrágább a 2006-os, kétliteres dízelmotorral szerelt - 140 lóerős - Hyundai Tucson, amelynek minimális ára 2 millió forint, a NAV pedig 4 millió forintra taksálja az értékét. A internetes hirdetések a hasonló paraméterekkel rendelkező Tucsonokat 2,2-2,6 millióra tartják.

Forrás: NAV

0 Tovább

700 lóerő 500 millióért - Magyarország legdrágább használt autói

Mint mindent, használt autót is adnak egy vagyonért. A 600-700 lóerős Pagani sportautókat 150-500 millióért hirdetik, de van Bentley és Lamborghini alig több mint 100 millióért. Toplista.

A Buksza a közelmúltban készített összeállítást a legdrágább ingatlanokról, most pedig a legdrágábban hirdetett használt autókról készített listát az egyik legnépszerűbb járműhirdetési oldal, Használtautó.hu adatbázisa alapján.

1. Pagani Huayra - 496 millió forint

Közel félmilliárd forintért, azaz egy csinos ház áráért egy mindössze 200 kilométert futott, 2013. novemberi, 6 ezer köbcentis, 730 lóerős sportkocsit adnak. Egy lóerő tehát több mint 700 ezer forintba kerül. Jár hozzá szervizkönyv, garanciális, ráadásul nem dohányzó.


Forrás: Használtautó.hu

0 Tovább

Ezek Amerika legnépszerűbb autói

Két Honda vezeti a legnépszerűbb amerikai autók toplistáját, de az első tízben is masszív a japán fölény.

A Buksza egyik kedvelt beszállítója, a 24/7 WallSt.com összállította az Egyesült Államok legnépszerűbb autóiból álló listát. Beszédes, hogy a tízben hét japán autó található.

1. Honda Accord (a tesztje itt olvasható)

A képre kattintva galéria nyílik - Forrás: Pályi Zsófia/Origo

0 Tovább

Mennyiért autózhatunk az elektromos Nissannal?

Az elektromos Nissan Leaf az üzemanyagköltségeket nézve sokkal jobb, mint benzines, gázolajos társai. Egy kilométerre elegendő áram 5-7 forintból megvan, biztosítással, szervizkiadással együtt is 12 forint lesz a kilométerszámla. Az ára és értékcsökkenése miatt azonban a legjobb, ha ajándékba kapjuk.

A Buksza néhány héttel ezelőtt a kizárólag elektromos motorral hajtott Nissan Leafet vizsgálta. Bár az autó ára közel 9 millió forint, így kilóg a Buksza által vizsgált autók közül, az alacsony fenntartási költégek miatt mégis helye van a sorozatban.


A képre kattintva galéria nyílik (Forrás: Origo
)

Röviden: 

- csak az áramfogyasztást nézve 1 kilométer időjárástól függően 5,2-7,5 forintba, átlagosan durván 5,5-6 forintba kerül (csökkenti a költségeket, hogy 2014 végéig a legtöbb köztéri töltőálllomáson ingyen van az áram). A Nissan saját mérései szerint kilomérenkénti fogyasztás 5,5 forintra jön ki.

- 75 ezer kilométer alatt a téli időjárásban magas fogyasztás átlagával számolva is félmillió forint alatt marad az teljes üzemanyagszámla. Az átlagos (téi-nyári) fogyasztás esetében pedig bőven 400 ezer alatti összeg jön ki. Egy alacsony 4 vagy 6 literes fogyasztású benzines vagy gázolajos autó ezzel szemben 75 ezer kilométer alatt a jelenlegi üzemanyagárak mellett (benzin: 407 forint, gázolaj:417 forint) 1,22-1,87 millió forint lenne (egyéb kiadások nélkül) csak az üzemanyagköltség.  

- a Nissan Leaf télen 140 kilométert ment el egy töltéssel, nyáron a szakújágok tesztje lapján 200-240  kilométerre is elég lehet a muníció 

- 15 ezres éves futásteljeítménnyel számolva 5 év alatt az áram, a szerviz-, és a biztosítási költségekkel együtt (értékcsökkenés nélkül) 1 kilométer 12 forintra jön ki. Az értékcsökkenés azonban közl 80 forinttal megdobja az egy kilométerre eső kiadást.  

Hosszabban 

A Nissan Leaf kategóriájának egyik úttörője, sok áramos autóval ellentétben családi autónak is elmegy a méretei alapján. A legjobb, ha ajándékba kapja az ember, mert a közel 9 millió forintos alapárat kevesen tudják megfizetni. 

Pontozza a sofőrt - a képre katintva galéria nyílik (Forrás: Buksza, Csernátony Csaba)

A Nissan Leaf városi autózásra kiválóan alkalmas, még a Buksza által mért téli 120-140 kilométeres hatótávolság elegendő. Volt 16,7 kwh-s fogyasztás 100 kilométerre vetítve, de 12-14 örüi is. Ez azt jelenti, hogy 100 kilométerre csak az üzemanyag körülbelül 650 forintba kerül. 

A "sebváltó" - a képre kattintva galéria nyílik (Forrás: Origo) 

A kötelezőszerviz-költségek 5 év alatt (75 ezer kilométer) közel 430 ezer forintra rúgnak. 100 ezer kilométerre vetítve valamivel több mint 500 ezer forint lesz  számla, vagyis nem emelkedik drasztikusan az összeg.

15 ezres éves futásteljesítmény mellett 5 év alatt az üzemanyag- és szervizköltségek és a biztosítási kiadások összen 940 ezer forintot tesznek ki. Így egy kilométer költsége 12,5 forint, ami durván fele a viszonylag alacsony költségekkel fenntartható gázolajos vagy benzines autóknál megszokott értéknek.  

A láthatatlan költség

Bármilyen kedvezőek is a fenntartási költségek, a Nissan sem ússza meg a legjelentősebb tételt, az értékvesztést, igaz, ez nem közvetlen kiadás. A Leaf az első évben 24 százalékot veszít értékéből, így 6,7 millió forintra csökken az ár.


Kipufogógáz nélkül - a képre kattintva galéria nyílik (Forrás: Origo)

A követező években sorrendben 13, 12, 9, 8 százalékot veszít az értékéből, az öt évnél idősebb Leaf közel 3 millió forintot fog érni, ami 65 százalékkal alacsonyabb a listaárnál.  Öt év alatt - 75 ezer kilométeres futással - ez 77 forintos kilométerköltséget jelent, amit jelentősen megnöveli az amúgy nagyon alacsony fenntartási kiadásokat. Éppen ezért a legjobb ajándékba kapni. 

Minden autó egy erőmű

Az elektromos autók fogyasztása nagyon alacsony a hagyományosokhoz képest. A kritikusok egyik legfőbb érve, hogy az elektormos áramot is elő kell állítani erőművekben, és ezzel szennyezik a környezetet. Ez igaz, ám azt figyelembe kell venni, hogy  villamos energiát előállító erőmű egy-egy helyen állít elő áramot, és a szennyezőanyag-kibocsátása szabályozva van. Lényegében egy óriási - füsttisztítóval ellátott - kipufogót kell elképzelni. Ezzel szemben az autók milliói egyenként okádják magukból a káros anyagot. Tehát a hagyományos autók mindegyike egy-egy pici erőmű, amelyek nem egy helyen, mint az erőmű, hanem mindenhol kipufogják a káros anyagot. 

Módszertan:

A kötelező felelősségbiztosítási díjak a Biztosítás.hu kalkulátorából származnak (új belépőnek minősülő, 38 éves budapesti férfi kedvezmények nélkül). A díjak változását nem lehet pontosan előre jelezni, ezért az ötéves időtávon a most érvényes árak szorzata szerepel a költségek között. A szervizköltségek a márkakereskedőtől, -szerviztől kapott adatokon alapulnak.

A Nissan Leafnél nem szerepel a sztrádahasználat esetén felmerülő fogyasztás, az alacsony hatótávolság miatt ugyanis nem kimondottan hosszú utazásokra való.

Az értékcsökkenési adatokat a márkaimportőrtől kaptuk. 

A számítás a legfontosabb tételek alapján készült, a végeredmény nem tartalmazza az esetleges cascót, a gépjárműadót, a gumik cseréjét és az egyéb kiadásokat (például parkolási költség, balesetből adódó szervizköltség stb.). 

Ha tetszett a fenti poszt, vagy a többi poszt, akkor szeresse a Bukszát a Facebookon! 

Korábbi Buksza-posztok: 

Ezeket a játéktraktorokat vegye el a gyerektől!

Egyetlen foglalkozás fizet jobban a politikánál - Fejenként 1,2 milliót keresnek a politikusok

Mennyiért lehet úszni Budapesten? 

Negatív kamattal ketyeghet a közszolgák lakáshitele

Miért pénzkidobás a lúgos víz?

Ezt a zsírégetőt el kell felejteni, mérgező lehet!

Cserpes vs. McDonald's: megmérkőznek a saláták

2 Tovább

Gyakran kell dugni, de kevés a hely

Manapság egyre könnyebb helyzetben lenne az, aki elektromos autóval szeretne közlekedni Budapesten. Ha a töltőállomásokat nézzük. Elvileg. A valós helyzet azonban rosszabb.

Tegyük fel, hogy az autónk tankjában mindössze 100-200 kilométerre elegendő üzemanyag fér el. A városban közlekedve ez nem jelent gondot, nincs izgalom, mert 10 kilométeren belül több kutat is találunk. Egész más a helyzet azonban egy villanyautóval.

Bár áramkútból egyre több van, a villanyautós sofőr továbbra sem mehet biztosra. Miközben a benzinkutakon mindig van hely, legfeljebb várni kell egy keveset, a budapesti áramkutaknál lévő parkolóhelyek sokszor foglaltak, márpedig egy villanyautónál ez nagyon nem vicces. Ha elfogy a muníció, akkor nincs tovább, leáll a kocsi - a benzinkanna itt nem segít, rá kell dugni a töltőre.

Az Origo tavalyi összeállítása szerint akkor nem volt könnyű villanyautózni, a Buksza most újból megvizsgálta, változott-e a helyzet. (A teszt során nem volt nálunk olyan csatlakozó, amellyel az elműs kutakról lehetne tölteni, ezért csak azt néztük, oda lehet-e egyáltalán állni az oszlopokhoz.)

A Buksza a Nissantól kapott egy, kizárólag elektromos motorral hajtott autót, a Leafet. Az autó gyári hatótávolsága 200 kilométer körül van, a hideg idő miatt azonban ez a teszt során 130-140 kilométerre apadt. Ez pedig gyorsan elfogy, ezért sokat kell tölteni. A Buksza otthon nem tankolt, egyrészt mert az első emeletről körülményes, másrészt direkt arról szól a történet, mire számíthat a drágán megvásárolható, de olcsón üzemeltethető villanyautó vásárlásával kacérkodó - garázs nélküli - városlakó. (A Leaf fenntartási költségeiről szóló cikk pár nap múlva jelenik meg itt a Bukszán.)

0 Tovább

Mennyiért autózhatunk a Citroën C-Elysée-vel?

Folytatódik az autófenntartási költségekről szóló sorozat. Az apró Skoda, a C3 Picasso és a Mazda CX-5-ös után Citroën C-Elysée (Peugeot-kivitelben 301-es) járt a Bukszánál. A Citroën olcsó szedánjával akár 26 forintból kijön egy kilométer értékvesztés nélkül.

Röviden:

- 15 ezer kilométeres éves futásteljesítménynél sztrádatempótól függően 1,88-1,92 millió forintért autózhatunk a C-Elysée-vel öt év alatt

- 1 kilométer így kevesebb mint 26 forintba kerül értékvesztés nélkül

- értékvesztéssel együtt közel 58 forintra ugrik a kilométerdíj

5 Tovább

Mennyiért autózhatunk a Citroën Picassóval?

- 15 ezres éves futásteljesítménynél öt év alatt legkevesebb 1,6 milliós lesz a gázolajszámla

- az értékvesztésen kívüli költségek öt év alatt normál menetben összesen 2,1 millióra rúgnak, ami 28 forintos kilométerköltséget jelent, takarékos üzemmódban azonban csak 25,8 forintba kerül egy kilométer

mini Skoda után a Citroën egyik egyterűje, az 1,6 literes dízelmotorral hajtott C3 Picasso érkezett a Bukszához vizsgálatra. A márkaimportőrök sok esetben jól felszerelt autókat tartanak az újságíróknak szánt tesztparkban, ez is egy szinte mindennel felszerelt Exclusive kivitel volt, ami az egyik legdrágább a C3 Picassók között, a kérdéses modellt valamivel több mint 5 millióért kínálja a Citroën. A fenntartási költségek azonban kedvezőek. 

A családi autónak is beillő Picassóval az M3-as autópályán mentünk 120-130 kilométeres tempóval Tenkig (káli lehajtó) ami alig több mint 100 kilométer. Visszafelé pedig 90 kilométeres sebességgel jöttünk.

A 130-as menetben az autó fedélzeti számítógépe 5,5 literes fogyasztást mutatott, míg a valós fogyasztás 5,4 liter volt. 90-nél a fedélzeti számítógép szerint 3,5-3,6 liter fogyott, ennél a valós fogyasztás minimálisan több volt, a Picasso 3,8 literrel futotta ezt az etapot. A takarékos üzemmód 30 százalékos megtakarítást eredményez. A városi meneteket 6 literes átlaggal abszolválta a C3 Picasso, ami jó eredmény.

Mivel a kötelező szervizek 20 ezrenként esedékesek, öt év alatt - 15 ezres éves futásteljesítményt feltételezve - 3-szor kell menni, ezekért összesen kevesebb mmény szerint int 170 ezer forintot kell fizetni. Ezen felül jönnek a műsoron kívüli meghibásodások, amelyek költsélgoldalát nem lehet megbecsülni, de a Citroën megbízhatóságára a JD Power ügyfelek elégedettségét mérő németországi statiszikái adhatnak iránymutatást. Bár az összesített eredmény szerint a francia gyártó valamivel az átlag alatt helyezkedik el a rangsorban, a C3 Picasso a legjobban közé tartozik a saját kategóriájában. A "Small MPV" (kis többcélú jármű) kategóriában a harmadik helyet szerezte meg

Visszatérve a konkrét költségekre: 5 év alatt takarékos üzemmódban (90km/h-s sztrádatempó) 1,6 millió megy el benzinre, normál menetben (120-130 km/h-s sztrádatempó) több mint 1,8 milliós lesz a gázolajszámla. Az értékvesztésen kívüli költségek összesen öt év alatt normál menetben 2,11 millióra rúgnak, ez havonta 35 ezres kiadást, 28 forintos kilométerköltséget jelent. Takarékos üzemmódban pedig alig 26 forintért teljesít egy kilométert a C3 Picasso, havonta pedig 32,3 ezer forintért közlekedik. 

Módszertan:

- A kötelező felelősségbiztosítási díjak a Biztosítás.hu kalkulátorából származnak (új belépőnek minősülő, 38 éves budapesti férfi kedvezmények nélkül). A díjak változását nem lehet pontosan előre jelezni, ezért az ötéves időtávon a most érvényes árak szerepelnek a költségek között. 

- A szervizköltségek a márkakereskedőtől, -szerviztől kapott adatokon alapulnak. 

- A fogyasztás az éves futásteljesítményre vetítve egyharmad sztrádahasználat, és kétharmad városi használat alapján jött ki. A sztráda esetében külön van a "takarékos",vagyis a 90, és "normál", azaz a 125-130 kilométer per órás sebességnél történő fogyasztás. A kalkulációhoz használt üzemanyagár a legfrisebb - október végén - érvényes - MTI által közölt - árakból adódik. A biztosítási díjhoz hasonlóan az üzemanyagárat is lehetetlen pontosan prognosztizálni, ezért itt is a jelenleg érvényes árakból erednek az ötéves használatra vonatkozó kiadások. 

0 Tovább

Mennyiért közlekedhetünk a mini Skodával?

Új sorozatot kezd a Buksza. Egy-egy autó valós fogyasztását, szervizköltségeit, kötelező biztosítási díját nézi. A különböző márkák alacsonyabb árkategóriába tartozó modelljeit vizsgáljuk. Az autókat kizárólag költségszempontból vizsgálja a Buksza, a hagyományos teszteket a szakújságírók úgyis megcsinálják. Az Origo tesztje itt olvasható

Röviden

- 15 ezres éves futásteljesítménynél havi 40 ezer forintért autózhatunk 

- 5 év alatt takarékos üzemmódban (90km/h-s sztrádatempó) 2,05 millió megy el benzinre, normál menetben (120-130 km/h-s sztrádatempó) több mint 2,2 millió

- az értékvesztésen kívüli költségek összesen négy év alatt normál menetben 2,44 millióra rúgnak, ami 33 forintos kilométerköltséget jelent, takarékos üzemmódban 29 forintért megy el egy kilométeren

Részletesen

Az elsőként vizsgált autó a Porsche Hungáriától kapott Skoda Citigo volt, amelyek listaára 2,7 millió forintról indul.  Az ezer köbcentis városi kisautó kizárólag városi használat mellett (elsősorban VII., VIII., XI. XIII. kerület) valamivel 7 liter alatti fogyasztást produkált.

Az autópályán Paksig tartott az út, az nagyjából egy százas. Odafelé 90, a visszaúton 125-130 kilométer per órás sebességgel. A takarékos tempó meghozta a várt eredményt, az autó 3,75 literes fogyasztással zárta az etapot. Visszafelé a sebesség miatt megnőtt az étvágya, a több mint 30 százalékos sebességnövekedés miatt 5,9 literre, azaz 60 százalékkal növekedett a fogyasztás.

Tételek, kiadások

Mindenféle kedvezmény nélkül a Skoda Citigo kötelező felelősségbiztosítása - A0-ás kategóriában - egy évre 25 344 forint plusz a 7603 forint biztosítási adó, vagyis összesen közel 33 ezer forint. 15 ezer kilométeres éves futásteljesítménynél, ha a megtett kilométereknek a harmadát sztrádán 120-130-cal, kétharmadát pedig városban tesszük meg, akkor a KSH augusztusi 423 forintos benzinárával kalkulálva 409 ezer forintos benzinköltség jön ki egy évre. Ehhez jön a 15 ezres szerviz 40 ezer forintos összege.

Azaz egy év alatt közel 475 ezer forintos összeg adódik, ami havi szinten 39 ezer forintos kiadás jelent. Ha takarékosan vezetünk, és a sztrádán csak 90-nel, akkor az éves üzemanyagkiadás 362 ezer forintra leszorítható, így a fix kiadásokkal együtt havi 35,2 ezer forintos összeg jön ki.

Összesen?

Az autót azonban nem egy évre vesszük, ezért a költségeket 5 éves időtávon érdemes számolni. Mivel a benzinárakat és a biztosítási díjakat lehetetlen előre megjósolni, ezért változatlan árakkal számoltunk. További tétel a szervizköltség, ezt azonban meg lehet becsülni. A Porsche Hungáriától kapott tájékoztatás alapján a Citigo szervizelése évente 31-62 ezer forint között mozog az ötéves periódus alatt. Öt év alatt összesen valamivel több mint 271 ezer forintba kerülnek a szervizek.

Összességében öt év alatt 15 ezer kilométeres éves futásteljesítmény mellett, ha sztrádán 90-nel megyünk, akkor 2,2 millió forintot kell költeni az autóra, 120 feletti sztrádatempónál 2,45 millióra ugrik a végösszeg. Ez azt jelenti, hogy egy kilométert a Citigóval 29-33 forintért tehetünk meg. 

Az ötéves periódus alatt lehetnek egyéb meghibásodások, ám ezeket a benzinárhoz hasonlóan nem lehet előre megbecsülni. Álljon itt cserébe a hiteles statisztikáiról ismert JD Power németországi felmérése alapján készült rangsor vonatkozó adata. Az Citigo nevesítve nem szerepel a felmérésben, a Skoda viszont igen. A márka hetedik helyen szerepel, a megszerezhető 1000 pontból 798-at gyűjtött. Vagyis a megbízhatóbb autók közé sorolható.

Módszertan: 

a kötelező felelősségbiztosítási díjak a Biztosítás.hu kalkulátorából származnak

- szervizköltségek a márkakereskedőtől, -szerviztől kapott adatokon alapulnak

- a fogyasztás  az éves futásteljesítményre vetítve egyharmad sztrádahasználat, és                    kétharmad városi használat alapján jött ki. A sztráda esetében külön van a "takarékos",vagyis  a 90, és "normál", azaz a 125-130 kilométer per órás sebességnél történő fogyasztás. Az  kalkulációhoz használt üzemanyagár a KSH előző havi átlagárából adódik

0 Tovább

A hibridek lesznek a regadókirályok

Az adótörvényekhez benyújtott módosítók egyike átírja a regisztrációsadó-táblát, így - ha elfogadják a javaslatot - minden hibrid autó után 76 ezer forintot kell majd fizetni függetlenül attól, mekkora a motorja, mikor és hol gyártották. A luxushibridek esetében ez több százezer, a kisebb motorral járó hibriodeknél több tízezer forintos spórolást jelenthet.

Az adótörvényekhez a kormány által benyújtott módosítókat tartalmazó terjedelmes javaslat egyik eleme átírná a jelenleg érvényben lévő regisztrációsadó-táblát. A leglényegesebb változás, hogy újból kedvezményes regisztrációs adó vonatkozik majd minden hibrid autóra. A most érvényes szabály elsősorban az új full hibridekre nézve kedvezőtlen, mert bár a fogyasztásuk jóval alacsonyabb, mint a kis teljesítményű villanymotorjuk miatt hibridek közé sorolt autók,  mégis ugyananyit kell utánuk fizetni. 

A regisztrációs adóról szóló törvény táblázatában az szerepel, hogy jelenleg csak a hibridek egy bizonyos körére érvényes a 76 ezer forintos kedvezményes adó. A regadót olcsón megúszók körét leíró rendelet szerint a 2012. június 20-a után forgalomba helyezett Euro-3-as vagy annál jobb, tehát újabb környezetvédelmi előírásnak megfelelő benzin- vagy dízelmotorral hajtott hibridekre nem vonatkozik a kedvezmény, így ezeknél a motor mérete alapján kell kifizetni az adót. A több mint kétliteres motorral hajtott legjobb besorolású autóknál ez 190-330 ezer forintos többletet jelent a kedvezményes adóhoz képest. Vagyis, aki hibrid autó vásárlását tervezi, érdemes megvárnia, hogy a parlament elfogadja a módosítást. (Feltéve, hogy a javaslatot addig nem írják át.)

A kedvezményes kör szűkítésének eltörlése a luxushibrideket hozza előnybe. Sok luxusmárka azért szerel kiegészítésként villanymotort a modelljeibe, hogy ezzel kihasználja az különböző országokban más-más mértékű, hibrid autókra vonatkozó kedvezményt. Például a kilométereként 87 gramm szén-dioxid-kibocsátású Lexus CT200h-t nagyságrendekkel környezetbarátabb, mint a 231 grammal közlekedő BMW X6 Activehybridje.

A 30 millió forintos alapárú 465 lóerős BMW Activehybrid 7, és a 31,7 milliós, 445 lóerős Lexus LS600h esetében a villanymotor ráadásul inkább a teljesítmény növelését, mintsem a fogyasztás csökkentését szolgálja. A másik csoportba vehetjük takarékosságra optimalizált hibrideket, amelyek ára nagyjából 26 millió forinttól indul. Ide tartozik a Mercedes-Benz S 400 Hybrid, amelynél a rendszer összteljesítménye "csak" 279 lóerő, és 245 lóerős Audi A8 Hybrid is. Ha elfogadják a módosítást, akkor mindegyik hibridre ugyanannyi, 76 ezer forint lesz a regadó, függetlenül attól, hogy hol, mikor, mekkora motorral gyártották és milyen környezetvédelmi osztályba tartozik a benzin- vagy dízelmotorja.

Melyik hibrid, milyen hibrid?

A hibrideket osztályozhatjuk a villanymotor teljesítménye, vagyis a hibridizáció foka szerint.

1. A fullhibrid autók legfontosabb jellemzője, hogy tisztán a villanymotor is képes az autó mozgatására, rövid szakaszok pl. 20-30 km megtételére. Komoly számítógépes szabályozásra van szükség a két motor összehangolásához, illetve a maximális energiatakarékosság érdekében, a megfelelő hajtás kiválasztásához. Érezhetően, akár 25-30 százalékkal kevesebb üzemanyagot kell tankolnunk, ha ilyen rendszerű az autónk.

2. Nagyobb villanymotorral felszerelt, de önmagában a járművet meghajtani képtelen az úgynevezett mildhibrid rendszer. Itt a villanymotor, a hagyományos autókhoz közelebb álló belsőégésű motor kiegészítője, de hegymenetben, előzésnél vagy indításnál rásegít, fékezésnél pedig visszanyeri az energiát. 10-15 százalék üzemanyagot spórolhatunk vele.

3. Egy túlméretezett indítómotor csupán a mikrohibrid villanymotorja, amely a jármű elektromos hálózatát is ellátja az indításon felül. A teljes értékű belsőégésű motort tehermentesíti az elektromos berendezések, pl. légkondi használata miatt szükséges túlzott igénybevételtől. Start-stop funkció megvalósítására már ez a megoldás is alkalmas. Okos trükkjeinek köszönhetően szintén 5-10 százalék üzemanyag takarítható meg.

0 Tovább

Sztrádamatrica- és benzinmatek - ennyivel drágul az autózás

Már január első napjaiban drágulással találkozhatnak az autósok, főleg, ha sztrádán mennek. Jövőre megszűnik a legnépszerűbb termék, a négynapos matrica, a legolcsóbb sztrádabérlet ezentúl a heti matrica lesz, amely tíz napig használató és közel kétszer annyiba fog kerülni. 

A másik: szerdától a benzin átlagára 396, a gázolajé 420 forint körül lesz. Ha ez az ár marad, akkor az 2 százalékpontos áfaemelést érvényesítő kutakon 6-7 forint lesz a literenkénti drágulás. A benzin- és gázolajárak a forint árfolyamától és az olaj világpiaci árától függnek - ezek változása persze kompenzálhatja az emelkedést.

A kutak között is érdemes keresgélni, a sokak számára talán unalmasnak tartott - de igaz - figyelmeztetés miatt, a különböző kutak árai között ugyanis 20-30 forintos különbség is lehet. A sztrádán lévő kutak sok esetben drágábbak. 

Az autópálya díja, ha csak hétvégi kirándulásról van szó, akkor az eddigi 1650 forintos négynapos helyett a heti matricára lesz szükség 2975 forintért. A matrica- és üzemanyag-drágulás miatt egy száz, kétszáz, háromszáz kilométeres út közel 1400-1500 forinttal lesz drágább, ha a sztrádát választjuk. 

Az éves sztrádamatricát akkor érdemes megvenni, ha több mint 15 heti matricát szeretnénk megvenni 2012-ben, a havi matricából meg nyolcat érdemes csak megvenni, akkor maradunk az éves ár alatt. 

2 Tovább

Új Renault nyolcszázezerért?

A tervek szerint a Dacia Logan alapárának feléért-harmadáért, dobna piacra új autót a Renault.  A La Tribune című francia gazdasági napilap úgy tudja, hogy az alapár 2500 euró lesz, vagyis mai árfolyamon nagyjából 770-780 ezer forintot jelentene. Ez annak fényében különösen impozáns ajánlat, hogy az olcsó autók kategóriáját Európában szinte szimbolizáló Dacia Logan jelenleg 7700 euróba, 2,4 millió forintba kerül Franciaországban.

A nagyon olcsó autó fejlesztésével megbízott csapat egyébként januárban áll fel. A La Tribune szerint a projektnek nincs köze az indiai Bajaj céggel való korábbi együttműködéshez. A lap kiemeli: az olcsó autót jó eséllyel a szegényebb feltörekvő piacokra szánja a francia gyártó, de az sem kizárt, hogy az európai piacon is megjelennek. 

A bejegyzést köszönjük az első Buksza-beszállítónak, Marci Benőnek. 

Ha észrevétel van, tessék kommentelni vagy írni ide: bukszalada@freemail.hu!

5 Tovább

Buksza blog

blogavatar

A Buksza 2016. júliusától a Napi.hu-n folytatja a munkát. Mégpedig itt: http://www.napi.hu/cimkek/buksza.

Utolsó kommentek