Elsőként a zöld rendszámok jöhetnek, már jövőre. Később csökkenhet nullára az elektromos és kábellel tölthető hibrid autók áfája. További állami támogatás sem elképzelhetetlen, emellett szerepel a tervekben egy elektromos autókból álló közösségi autóflotta Budapesten. Így lesz az elektormos autók hazája Magyarország.
Különféle hibrid, illetve elektromos autók elterjesztését tűzte ki célul a kormány a Jedlik Ányos Tervben. Az egyik legfontosabb lépés, hogy az érintett autókat áfamentessé tennék, emellett ezek az autók zöld rendszámot kapnának, valamint a buszsávot is használhatnák, és a parkolás is kedvezményes lenne - jelentette be még októberben Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.
A Buksza arról érdeklődőtt a szaktárcánál, konkrétan mikor léphetnek életbe az ambicíózus tervekhez szükséges intézkedések.
A lényeg:
- a megkülönböztetés és a kedvezmények (zöld rendszám, áfamentesség, buszsáv használata, ingyenes parkolás) csak a kábellel tölthető és tisztán elektromos autókra vonatkozik majd
- jövőre már megjelenhet a zöld rendszám
- az áfamentesség bevezetésének időpontja még kérdéses
Nem minden hibrid kap kedvezményt
A Buksza megkeresésére a Nemzetgazdasági Minsztérium azt közölte, a tervek szerint a zöld rendszámos autók már jövőre megjelennek az utakon.
Fontos, hogy a jövőben várható áfamentesség nem vonatkozik majd az összes hibridre. A minisztériumi válasz szerint a vonatkozó uniós irányelv szabja meg az érintett hibridek körét: azok az autók kaphatnak áfamentességet, amelyek „energiaátalakítóként legalább egy, nem perifériás villamos gépet tartalmazó erőátviteli rendszerrel felszerelt gépjármű, amely külsőleg újratölthető elektromos energiatároló rendszerrel van ellátva. Ebből következően a hagyományos hibrid technológiájú járművek nem esnek a kedvezményezetti körbe, kizárólag az úgynevezett plugin hibrid, a hatótávnövelt hibrid és a tisztán elektromos meghajtású járművek lesznek áfamentesek. Nagyon leegyszerűsítve a dolgot, kábellel, hálózatról tölthető autók hibridek esnek ebbe a körbe.
Az áfamentesség jelentősen mérsékelné az érintett autók árát, ám még ezzel együtt sem kerülnének a legolcsóbb kategóriába.
A Buksza arról is érdeklődött, hogy az áfamentesség mellett lesz-e például állami támogatással felvehető hitelkonstrukció az érintett járművek megvásárlásához, erre a szaktárca azt felelte, vizsgálják a dotáció lehetőségét.
Jelenleg nagyon kevés tisztán elektromos autó fut az utakon, és a kábellel tölthető hibridek is ritkaságnak számítanak. Bár egészen potnos adat nem áll a Buksza rendelkezésére, néhány 100 darabos állományról van szó.
1-2 százalék
Az áfamentességgel és a többi kedvezmény bevezetésével a minisztérium célja, 2020-re a teljes járműállomány 1-2 százalékát adják az érinntett autók. A hivatalos KSH-adatok szerint 2013-ban összesen 3,04 millió autót tartottak nyilván, a cél, hogy hat éven belül 30-60 ezer kábeles hibroid és teljesen elektromos autó jelenjen meg a forgalomban. A minisztérium azt is közölte, hogy egyelőre nehéz pontos becslést adni arra, hogy a tervezett kedvezmények eredményeként mennyivel nő majd az érintett autók száma. A szaktárca a norvég példát hozta, fel, Norvégiában a kedvezmények 2011-es életbe léptetése után megduplázódott a szóban forgó autók száma, hasonló mértékű terjeszkedéssel számol itthon is az NGM. A tárca jelezte, hogy a darabszámok alakulását befolyásolhatja esetlegesen a kormányzati flottákban megjelenő áramautó- és kábeles hibridautó-állomány, illetve egy szintén esetlegesen megvalósuló elektromos járművekkel operáló fővárosi carsharing rendszer is.
Norvég példa
A norvég példa azonban viszont arra figyelmeztet, hogy nem elég a kedvezmények bevezetése, a megfelelő infrastruktúrára - nevezetesen az elektormos töltőállomások hálózatának kialakítására is szükség van.
A minisztréiumi válasz szerint a magyar szakértők tisztában vannak a problémákkal: "Az alapvető infrastruktúra megtervezése és ütemezett üzembe helyezése tekinthető kiemelten fontos lépésnek az első időszakban, hogy az ország „beautózhatóvá váljon” elektromos járművekkel".
Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon. Ha pedig véleménye van a témáról, ne habozzon!
Buksza-posztok az elmúlt napokból:
Kik adnak 50 ezerrel nagyobb fizetést?
Ezek a kormány kedvenc települései
Hány forintos játszma a boltzár?
Utolsó kommentek