Elsőként a zöld rendszámok jöhetnek, már jövőre. Később csökkenhet nullára az elektromos és kábellel tölthető hibrid autók áfája. További állami támogatás sem elképzelhetetlen, emellett szerepel a tervekben egy elektromos autókból álló közösségi autóflotta Budapesten. Így lesz az elektormos autók hazája Magyarország. 

Különféle hibrid, illetve elektromos autók elterjesztését tűzte ki célul a kormány a Jedlik Ányos Tervben. Az egyik legfontosabb lépés, hogy az érintett autókat áfamentessé tennék, emellett ezek az autók zöld rendszámot kapnának, valamint a buszsávot is használhatnák, és a parkolás is kedvezményes lenne - jelentette be még októberben Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.

Fotó: Buksza/Csernátony Csaba

A Buksza arról érdeklődőtt a szaktárcánál, konkrétan mikor léphetnek életbe az ambicíózus tervekhez szükséges intézkedések. 

A lényeg: 

- a megkülönböztetés és a kedvezmények (zöld rendszám, áfamentesség, buszsáv használata, ingyenes parkolás) csak a kábellel tölthető és tisztán elektromos autókra vonatkozik majd

- jövőre már megjelenhet a zöld rendszám

- az áfamentesség bevezetésének időpontja még kérdéses

Nem minden hibrid kap kedvezményt

A Buksza megkeresésére a Nemzetgazdasági Minsztérium azt közölte, a tervek szerint a zöld rendszámos autók már jövőre megjelennek az utakon. 

Fontos, hogy a jövőben várható áfamentesség nem vonatkozik majd az összes hibridre. A minisztériumi válasz szerint a vonatkozó uniós irányelv szabja meg az érintett hibridek körét: azok az autók kaphatnak áfamentességet, amelyek  „energiaátalakítóként legalább egy, nem perifériás villamos gépet tartalmazó erőátviteli rendszerrel felszerelt gépjármű, amely külsőleg újratölthető elektromos energiatároló rendszerrel van ellátva. Ebből következően a hagyományos hibrid technológiájú járművek nem esnek a kedvezményezetti körbe, kizárólag az úgynevezett plugin hibrid, a hatótávnövelt hibrid és a tisztán elektromos meghajtású járművek lesznek áfamentesek. Nagyon leegyszerűsítve a dolgot, kábellel, hálózatról tölthető autók hibridek esnek ebbe a körbe. 

Fotó: Buksza - Csernátony Csaba

Az áfamentesség jelentősen mérsékelné az érintett autók árát, ám még ezzel együtt sem kerülnének a legolcsóbb kategóriába. 

A Buksza arról is érdeklődött, hogy az áfamentesség mellett lesz-e például állami támogatással felvehető hitelkonstrukció az érintett járművek megvásárlásához, erre a szaktárca azt felelte, vizsgálják a dotáció lehetőségét. 

Jelenleg nagyon kevés tisztán elektromos autó fut az utakon, és a kábellel tölthető hibridek is ritkaságnak számítanak. Bár egészen potnos adat nem áll a Buksza rendelkezésére, néhány 100 darabos állományról van szó. 

1-2 százalék 

Az áfamentességgel és a többi kedvezmény bevezetésével a minisztérium célja, 2020-re a teljes járműállomány 1-2 százalékát adják az érinntett autók. A hivatalos KSH-adatok szerint 2013-ban összesen 3,04 millió autót tartottak nyilván, a cél, hogy  hat éven belül 30-60 ezer kábeles hibroid és teljesen elektromos autó jelenjen meg a forgalomban. A minisztérium azt is közölte, hogy egyelőre nehéz pontos becslést adni arra, hogy a tervezett kedvezmények eredményeként mennyivel nő majd az érintett autók száma. A szaktárca a norvég példát hozta, fel, Norvégiában a kedvezmények 2011-es életbe léptetése után megduplázódott a szóban forgó autók száma, hasonló mértékű terjeszkedéssel számol itthon is az NGM. A tárca jelezte, hogy a darabszámok alakulását befolyásolhatja esetlegesen a kormányzati flottákban megjelenő áramautó- és kábeles hibridautó-állomány, illetve egy szintén esetlegesen megvalósuló elektromos járművekkel operáló fővárosi carsharing rendszer is.

Norvég példa

A norvég példa azonban viszont arra figyelmeztet, hogy nem elég a kedvezmények bevezetése, a megfelelő infrastruktúrára - nevezetesen az elektormos töltőállomások hálózatának kialakítására is szükség van.

Az Autómotor.hu még idén januárban írt arról, hogy a múlt év végére már annyi elektromos autó került a norvég utakra, hogy azt már nem mindig képes kiszolgálni az infrastruktúra. Az egész országban 5 ezer töltőpont van, ebből 500 a fővárosban. Ott azonban már 13 ezer elektromos autó fut, és hónapról hónapra egyre több lesz. A közlekedésben is kezd fennakadásokat okozni az az engedmény, miszerint az elektromos autók a buszsávokban is hajthatnak. Egyre jobban kezdenek megtelni az elméletileg a tömegközlekedés és a kétkerekűek számára fenntartott sávok, a legutóbbi felmérés szerint a buszsávokban csúcsidőben mindössze a járművek 7,5 százaléka a menetrendszerű autóbusz, 75 százalék elektromos autó (a kettő különbsége a taxik és a motorkerékpárok), ami bizony egyre több fennakadást okoz a menetrend tartásában.

A minisztréiumi válasz szerint a magyar szakértők tisztában vannak a problémákkal: "Az alapvető infrastruktúra megtervezése és ütemezett üzembe helyezése tekinthető kiemelten fontos lépésnek az első időszakban, hogy az ország „beautózhatóvá váljon” elektromos járművekkel".

Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon. Ha pedig véleménye van a témáról, ne habozzon  

Buksza-posztok az elmúlt napokból:

A világ legdrágább fotója

Kik adnak 50 ezerrel nagyobb fizetést?

Ezek a kormány kedvenc települései

Menük pokoli árakon

Hány forintos játszma a boltzár?