Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Boltzár: esélytelenek a spéci Sparok

A szaktárca Bukszának adott válasza szerint a benzinkutas Sparoknak sincs kegyelem.

Bár a vasárnapi boltzárról szóló eredeti jogszabály megengedi, hogy a benzinkutakon működő boltok vasárnap, a többi napon pedig este 10 és reggel 6 óra között nyitva legyenek. Rogán Antal a Fidesz frakcióvezetője azonban benyújtott egy törvényjavaslatot, amely átírta ez a szabályt. (A cikk eredeti verziója még azelőtt készül, hogy a parlament elfogadta volna a módosítást, kedden azonban megszavazták a képviselők, ennek megfelelően frissítetttük a cikket.)

Forrás: Buksza

A módosítás lényege leegyszerűsítve: azoknak a benzinkuztakon kialakított boltoknak is be kell zárniuk a kérdéses időszakban, amelyek nem árulnak üzemanyagot. A Buksza a módosítás megjelenése után arról írt, hogy elméletileg kikerülhetik a szabályt az érintett boltok, mégpedig úgy, hogy mondjuk flakonos kiszerelésben árult üzemanyagot árulnak - ahogy teszi azt sok-sok üzlet a motorolajokkal. (A módosítás egyébként nem nevesíti a Spart, de lényegében azoknak a Spar Expresszeket érintené érzékenyen a módosítás, amelyek OMV-kutakon nyíltak az elmúlt években. A Sparnak nyolc ilyen kútja van jelenleg.)

0 Tovább

Meghódította a világot a rezsicsökkentés

Mindenhol olcsóbb a rezsi. Az olajárnak köszönhetően. 

Az olaj ára meredek lejtőre került a múlt év utolsó hónapjaiban. Ennek egyenes következménye az energiaárak mérséklődése. Most már hivatalos adat is mutatja, hogy globális szinten mennyivel csökkentek a rezsikiadásokat is befolyásoló energiaárak.

Fotó: Origo

Az OECD kedden a hivatalos Twitter-oldalán ismertette az adatokat, amelyek szerint tavaly decemberben az OECD-tagországokban átlagosan 1,1 százalékos volt az infláció. Ez önmagában nem izgalmas, de az energiaáraknál látható mínusz 6,3 százalékos árcsökkenés az mindenképpen jelentősnek számít.

Az olajár a magyar inflációt is lefelé húzza, elsősorban az üzemanyagárakon keresztül. Decemberben mínusz 0,9 százalékos volt a magyarországi infláció. Az üzemanyagárak több mint 10 százalékkal estek 2013 decemberéhez képest, ez pedig nagyban hozzájárult a negatív adathoz. 

Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon. Ha pedig véleménye van a témáról, akkor se habozzon  

Buksza-posztok az elmúlt napokból, hónapokból:

BMW-gyárat hozott Merkel? 

Lefizetik a számokat

Íme az idei lomtalanítási naptár

Az adók paradicsoma Magyarország

Ennyit fizetünk a legjelentősebb adókra: fejenként 1 millió forintot

Ezek Kecskemét legdrágább villái

Ezek Budapet legdrágább villái

Így néz ki a rezsigyilkos ház

Új adó - megutálták a napelemeket

Egy ház árát bukják a szakiskolások

0 Tovább

Mennyiért autózhatunk a Mazda CX-5-ös alapváltozatával?

Az apró Skoda és a C3 Picasso után egy teljesen más műfaj képviselőjét nyúzta a Buksza: a Mazda CX-5-ös alapverzióját, amellyel alig több mint 30 forintért tehetünk meg egy-egy kilométert. 

Az Origo autórovata a napokban közölte a Mazda SUV-járól (lakossági szabadidőautó), a 6 millióért kínált CX-5-ösről szóló tesztet. A Buksza pedig megmérte, mennyiért lehet autózni az alapfelszereltségű, kétliteres benzinotorral szerelt autóval. Ahogy az origós teszt is utal rá, ritka, hogy egy importőr fapados verziót ad az újságíróknak, most azonban ez volt a helyzet, a CX-5-ösök közül a belépő modellt kaptuk meg. Az Origo tesztje, a Kívánatos fapados című cikk itt olvasható.

Röviden: 

- 15 ezer kilométeres éves futásteljesítménynél sztrádatempótól függően 2,47-2,6 millió forintért autózhatunk a Mazdával öt év alatt

- 1 kilométer legkevesebb 33 forintba kerül, ami jó érték egy ekkora autótól

A CX-5-ös az M7-esen vizsgázott a Bukszával. A 90 kilométeres tempónál 5,8 liter benzinnel beérte. A 120-130 km/h-s sebességnél 7 literre ugrott a fogyasztás. A városi használatban pedig 7,6 liter kellett 100 kilométer megtételéhez. 

Ha feltételezzük, hogy évente 15 ezer kilométert fut az autó, akkor takarékos menetben (90-es tempónál) valamivel több mint 2 millió forint megy el benzinre 5 év alatt, ha 120-130 km/h-val megyünk a sztrádán, akkor 2,164 millióra ugrik a benzinköltség. A jelenlegi ajánlatok szerint a kötelező biztosítások közül a legolcsóbb éves szinten - adóval együtt - 41 ezer forint, azaz öt év alatt közel 205 ezer forint lesz ez a tétel.

A Mazda CX-5-öst 20 ezrenként kell kötelező szervizre vinni, így öt év alatt három alkalomról van szó. A Mazda Miraitól kapott becsült szervizköltség összesen közel 220 ezer forintot tesz ki. Erre jön az előre nem látható szervizköltség, amit nem lehet prognosztizálni. A Mazda azonban megbízható autók közé tartozik, ezért az extra szervizköltségnek alacsony a kockázata. A korábbi bukszás autótesztekben is idézett JD Power németországi adatai alapján ugyanis a Mazda a negyedik az autómárkák rangsorában, ez pedig arra utal, hogy az tulajdonosok elégedettek a Mazdával, és megbízhatónak tartják a márkát. 

Módszertan:

A kötelező felelősségbiztosítási díjak a Biztosítás.hu kalkulátorából származnak (új belépőnek minősülő, 38 éves budapesti férfi kedvezmények nélkül). A díjak változását nem lehet pontosan előre jelezni, ezért az ötéves időtávon a most érvényes árak szorzata szerepel a költségek között.

A szervizköltségek a márkakereskedőtől, -szerviztől kapott adatokon alapulnak.

 A fogyasztás az éves futásteljesítményre vetítve egyharmad sztrádahasználat, és kétharmad városi használat alapján jött ki. A sztráda esetében külön van a "takarékos",vagyis a 90, és "normál", azaz a 125-130 kilométer per órás sebességnél történő fogyasztás. A kalkulációhoz használt üzemanyagár a legfrissebb - november elejére vonatkozó -, az MTI által közölt 390 forintos literenkénti átlagárból adódik. A biztosítási díjhoz hasonlóan az üzemanyagárat is lehetetlen pontosan prognosztizálni, ezért itt is a jelenleg érvényes árakból erednek az ötéves használatra vonatkozó kiadások.

Korábbi Buksza-tesztek:

Mennyiért közlekedhetünk a mini Skodával?

Mennyiért autózhatunk a C3 Picassóval? 

2 Tovább

Lecsapott egy benzinkútra a Spar

A kérdés, hogy lesznek-e további kutak, ahol megveti a lábát a élelmiszerlánc. Logikus lenne.

A XI. kerületi Kondorosi út és a Fehérvári út kereszteződésében lévő benzinkútra napok óta ki van aggatva egy molinó, amely szerint a Spar boltot nyit a benzinkúton (a volt shop helyén), vasárnap pedig lázas nyitás előtti készülődés folyt a boltban. Az üzlet hétfőn - október 14-én nyit -, ezért az árakról még nem lehet tudni. A Buksza a napokban látogatást fog tenni az üzletben, akkor majd erre is fény derül. Mindenesetre a benzinkút korábbi boltjának árait nem lesz nehéz alulmúlni.

0 Tovább

Mennyiért közlekedhetünk a mini Skodával?

Új sorozatot kezd a Buksza. Egy-egy autó valós fogyasztását, szervizköltségeit, kötelező biztosítási díját nézi. A különböző márkák alacsonyabb árkategóriába tartozó modelljeit vizsgáljuk. Az autókat kizárólag költségszempontból vizsgálja a Buksza, a hagyományos teszteket a szakújságírók úgyis megcsinálják. Az Origo tesztje itt olvasható

Röviden

- 15 ezres éves futásteljesítménynél havi 40 ezer forintért autózhatunk 

- 5 év alatt takarékos üzemmódban (90km/h-s sztrádatempó) 2,05 millió megy el benzinre, normál menetben (120-130 km/h-s sztrádatempó) több mint 2,2 millió

- az értékvesztésen kívüli költségek összesen négy év alatt normál menetben 2,44 millióra rúgnak, ami 33 forintos kilométerköltséget jelent, takarékos üzemmódban 29 forintért megy el egy kilométeren

Részletesen

Az elsőként vizsgált autó a Porsche Hungáriától kapott Skoda Citigo volt, amelyek listaára 2,7 millió forintról indul.  Az ezer köbcentis városi kisautó kizárólag városi használat mellett (elsősorban VII., VIII., XI. XIII. kerület) valamivel 7 liter alatti fogyasztást produkált.

Az autópályán Paksig tartott az út, az nagyjából egy százas. Odafelé 90, a visszaúton 125-130 kilométer per órás sebességgel. A takarékos tempó meghozta a várt eredményt, az autó 3,75 literes fogyasztással zárta az etapot. Visszafelé a sebesség miatt megnőtt az étvágya, a több mint 30 százalékos sebességnövekedés miatt 5,9 literre, azaz 60 százalékkal növekedett a fogyasztás.

Tételek, kiadások

Mindenféle kedvezmény nélkül a Skoda Citigo kötelező felelősségbiztosítása - A0-ás kategóriában - egy évre 25 344 forint plusz a 7603 forint biztosítási adó, vagyis összesen közel 33 ezer forint. 15 ezer kilométeres éves futásteljesítménynél, ha a megtett kilométereknek a harmadát sztrádán 120-130-cal, kétharmadát pedig városban tesszük meg, akkor a KSH augusztusi 423 forintos benzinárával kalkulálva 409 ezer forintos benzinköltség jön ki egy évre. Ehhez jön a 15 ezres szerviz 40 ezer forintos összege.

Azaz egy év alatt közel 475 ezer forintos összeg adódik, ami havi szinten 39 ezer forintos kiadás jelent. Ha takarékosan vezetünk, és a sztrádán csak 90-nel, akkor az éves üzemanyagkiadás 362 ezer forintra leszorítható, így a fix kiadásokkal együtt havi 35,2 ezer forintos összeg jön ki.

Összesen?

Az autót azonban nem egy évre vesszük, ezért a költségeket 5 éves időtávon érdemes számolni. Mivel a benzinárakat és a biztosítási díjakat lehetetlen előre megjósolni, ezért változatlan árakkal számoltunk. További tétel a szervizköltség, ezt azonban meg lehet becsülni. A Porsche Hungáriától kapott tájékoztatás alapján a Citigo szervizelése évente 31-62 ezer forint között mozog az ötéves periódus alatt. Öt év alatt összesen valamivel több mint 271 ezer forintba kerülnek a szervizek.

Összességében öt év alatt 15 ezer kilométeres éves futásteljesítmény mellett, ha sztrádán 90-nel megyünk, akkor 2,2 millió forintot kell költeni az autóra, 120 feletti sztrádatempónál 2,45 millióra ugrik a végösszeg. Ez azt jelenti, hogy egy kilométert a Citigóval 29-33 forintért tehetünk meg. 

Az ötéves periódus alatt lehetnek egyéb meghibásodások, ám ezeket a benzinárhoz hasonlóan nem lehet előre megbecsülni. Álljon itt cserébe a hiteles statisztikáiról ismert JD Power németországi felmérése alapján készült rangsor vonatkozó adata. Az Citigo nevesítve nem szerepel a felmérésben, a Skoda viszont igen. A márka hetedik helyen szerepel, a megszerezhető 1000 pontból 798-at gyűjtött. Vagyis a megbízhatóbb autók közé sorolható.

Módszertan: 

a kötelező felelősségbiztosítási díjak a Biztosítás.hu kalkulátorából származnak

- szervizköltségek a márkakereskedőtől, -szerviztől kapott adatokon alapulnak

- a fogyasztás  az éves futásteljesítményre vetítve egyharmad sztrádahasználat, és                    kétharmad városi használat alapján jött ki. A sztráda esetében külön van a "takarékos",vagyis  a 90, és "normál", azaz a 125-130 kilométer per órás sebességnél történő fogyasztás. Az  kalkulációhoz használt üzemanyagár a KSH előző havi átlagárából adódik

0 Tovább

Furcsa benzinárcsökkentés

Frissítés: az előző nap megemelt árat csökkentette szerdán a Mol az egyik kútnál. 

A keddi bejegyzésban azt írtam: szerdától a gázolajat 5, a 95-ös benzint 3 forinttal olcsóbban kínálja a Mol. A lépéssel a gázolaj átlagára 431 forintra mérséklődik, a benziné pedig 418-420 forint lesz. Eddig volt az eredeti hír, de...

Az árcsökkentés előtt egy nappal - kedden - napon belül egy forinttal megemelte az árat az olajtársaság a Szerémi úti kúton. Reggel még 420,9, kora este 421,9 forint volt egy liter benzin. Szerda reggel pedig 418,9. Tehét csak 2 forinttal ment lejjebb az ár. Ügyes.  

A keddi számla: 


Az ároszlop szerda reggel: 


Köszönöm Somának, Lacinak, Zsoltnak. 


1 Tovább

Primitív benzinmatek - csak a forintban lehet bízni

Szerdától öt forinttal csökken a gázolaj literenkénti ára, a 95-ös benziné nem változik. Tehát továbbra is értelmetlenül drága lesz az üzemanyag - rosszabb a helyzet, mint tíz évvel ezelőtt.

Következik a leegyszerűsített benzinmatek. 2002-ben a nettó átlagkeresetből 384 liter gázolaj, közel 350 liter benzin jött ki. 2006 után sokkal többet, 400-550 litert lehetett tankolni a két üzemanyagból, tavaly pedig durván 370 litert. 

Ha a tavalyi nettó átlagkeresetet az inflációval megemeljük akkor az új átlagárak alapján 327 liter gázolajra, 340 liter benzinre futja, ez pedig tízéves távlatban a legrosszabb eredmény. (Pont egy évvel ezelőtt a hasonló számítás alapján a Totalcaron jelent meg egy cikk, amely szerint 2001-ben a fizetésekhez képest jóval drágább is volt a benzin, mint 2011 elején. "Ahhoz, hogy a 2001-es nyomorszintet elérjük - kapaszkodjanak meg - , 434 forintra kellene most felszöknie a literenkénti árnak. 434-re…" - állt a cikkben.) Itt tartunk nagyjából, 6 forint híján elértük. 

Ha ezt a primitív számítást nézzük, kiderül: ahhoz, hogy a válság elmélyülését jelentő 2009-es szintet teljesítsük 183-199 ezer forintos nettó átlagfizetésre lenne szükség.  Vagyis 25-37 százalékos béremelésre. Vagy 313 forintos gázolajra 326 forintos benzinre. Vagy olcsóbb olajra. Vagy erősebb forintra. 

Az iráni konfliktus és a magyar gazdaság helyzete miatt a sokkal olcsóbb olajat, illetve a jóval magasabb fizetést el lehet felejteni. A forint talán segít. 

9 Tovább

Sztrádamatrica- és benzinmatek - ennyivel drágul az autózás

Már január első napjaiban drágulással találkozhatnak az autósok, főleg, ha sztrádán mennek. Jövőre megszűnik a legnépszerűbb termék, a négynapos matrica, a legolcsóbb sztrádabérlet ezentúl a heti matrica lesz, amely tíz napig használató és közel kétszer annyiba fog kerülni. 

A másik: szerdától a benzin átlagára 396, a gázolajé 420 forint körül lesz. Ha ez az ár marad, akkor az 2 százalékpontos áfaemelést érvényesítő kutakon 6-7 forint lesz a literenkénti drágulás. A benzin- és gázolajárak a forint árfolyamától és az olaj világpiaci árától függnek - ezek változása persze kompenzálhatja az emelkedést.

A kutak között is érdemes keresgélni, a sokak számára talán unalmasnak tartott - de igaz - figyelmeztetés miatt, a különböző kutak árai között ugyanis 20-30 forintos különbség is lehet. A sztrádán lévő kutak sok esetben drágábbak. 

Az autópálya díja, ha csak hétvégi kirándulásról van szó, akkor az eddigi 1650 forintos négynapos helyett a heti matricára lesz szükség 2975 forintért. A matrica- és üzemanyag-drágulás miatt egy száz, kétszáz, háromszáz kilométeres út közel 1400-1500 forinttal lesz drágább, ha a sztrádát választjuk. 

Az éves sztrádamatricát akkor érdemes megvenni, ha több mint 15 heti matricát szeretnénk megvenni 2012-ben, a havi matricából meg nyolcat érdemes csak megvenni, akkor maradunk az éves ár alatt. 

2 Tovább

Buksza blog

blogavatar

A Buksza 2016. júliusától a Napi.hu-n folytatja a munkát. Mégpedig itt: http://www.napi.hu/cimkek/buksza.

Utolsó kommentek