Ha az RTL Klubot büntető reklámadó a Merkel-látogatás miatt csökkenhet, akkor miért ne járhatna jól az Aldi, Penny, Lidl alkotta trió. Hipotetikus elmélkedés, szigorúan feltételes módban.

Úgy tűnik, eredményes volt Angela Merkel német kancellár látogatása, az RTL Klub számára legalábbis. A vizit előtt megjelent sajtóhírek szerint a kancellár asszony az RTL Klubnak komoly terhet jelentős reklámadó is napirendre került. A látogatás során folytatott tárgyalásokról szóló beszámolókban erről ugyan nem volt szó, mindenesetre a kancellári látogatás másnapján - kedden - Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a reklámadó csökkentésére utalt.

Mit szeretnek a német cégek?

Azt nem lehet tudni, hogy a boltláncokat, köztük a német diszkontláncokat (Penny Market, Aldi, Lidl) érzékenyen érintő kormányzati lépések, vasárnapi boltzár, veszteséges működés tilalma, élelmiszerlánc-felügyeleti díj is szóba került volna Angela Merkel és Orbán Viktor között. A kancellár a látogatásán jelezte, hogy a német befektetők a kiszámíthatóságot szeretik. Azt mondta, hogy a német gazdasági szereplők értékelik a megbízható keretfeltételeket, és ha ezek adottak, akkor hűséges befektetők.

Fotó: Origo/MTI - Illyés Tibor

Márpedig a kiskereskedelmi láncokat sújtó lépések inkább kiszámíthatatlan környezetre utalnak, inkább megbízhatatlan keretfeltételeket jelenthetnek. Gabriel A. Brennauer, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara ügyvezető igazgatója hétfőn az MTI-nek azt mondta: a kancellár és a magyarországi német vállalatok vezetői között folytatott megbeszélésen az ügyvezető igazgató nyilatkozata szerint a kancellár "igen nagy érdeklődést tanúsított" a Magyarországon működő cégek helyzete és elvárásai iránt.

 

Elmélkedés a boltláncos csomagról

Ha feltételezzük, hogy valóban Merkel látogatásának köszönhető a reklámadó tervezett csökkentése, akkor ezen logika alapján a német diszkontokat is büntető lépéseknél is visszavehet a kormány. A német diszkontok német tulajdonosai ugyanis a saját szektorukban hasonlóan befolyásosak lehetnek, mint az RTL Klub tulajdonosa, a Bertelsmann-csoport, és ugyanúgy milliárdos tételekről van szó.

Persze ez szigorúan hipotetikus okoskodás, de a Buksza szerint van benne logika. Az a jövőben derül ki, hogy valóban kapnak-e engedményt a boltláncok. Az is benne van a pakliban, hogy a reklámadó csökkentésére szimplán azért kerül sor, mert az EU valószínűleg elkaszálta volna a reklámadó jelenlegi formáját.

Mindenesetre - ha igaz a Vs.hu keddi értesülése - Angela Merkel komoly beruházásokat készíthetett elő. A portál azt írta, hogy például a BMW gyárat hozhat Magyarországra, a Mercedes újabb üzemet létesítene. Az Index szerdán viszont azt írta: a a BMW a Dow Jones Newswiresnek cáfolta, hogy gyárat hoznának létre Magyarországon, valamint a Mercedes tulajdonosa, a Daimler AG is cáfolta, hogy bővítenék a kecskeméti gyárat.

Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon. Ha pedig véleménye van a témáról, akkor se habozzon  

Buksza-posztok az elmúlt napokból, hónapokból:

Zseniális tervek a magyar euróra

BMW-gyárat hozott Merkel? 

Lefizetik a számokat

Íme az idei lomtalanítási naptár

Az adók paradicsoma Magyarország

Ennyit fizetünk a legjelentősebb adókra: fejenként 1 millió forintot

Ezek Kecskemét legdrágább villái

Ezek Budapet legdrágább villái

Így néz ki a rezsigyilkos ház

Új adó - megutálták a napelemeket

Egy ház árát bukják a szakiskolások