Úgy tűnik, eredményes volt Angela Merkel német kancellár látogatása, az RTL Klub számára legalábbis. A vizit előtt megjelent sajtóhírek szerint a kancellár asszony az RTL Klubnak komoly terhet jelentős reklámadó is napirendre került. A látogatás során folytatott tárgyalásokról szóló beszámolókban erről ugyan nem volt szó, mindenesetre a kancellári látogatás másnapján - kedden - Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a reklámadó csökkentésére utalt.
Mit szeretnek a német cégek?
Azt nem lehet tudni, hogy a boltláncokat, köztük a német diszkontláncokat (Penny Market, Aldi, Lidl) érzékenyen érintő kormányzati lépések, vasárnapi boltzár, veszteséges működés tilalma, élelmiszerlánc-felügyeleti díj is szóba került volna Angela Merkel és Orbán Viktor között. A kancellár a látogatásán jelezte, hogy a német befektetők a kiszámíthatóságot szeretik. Azt mondta, hogy a német gazdasági szereplők értékelik a megbízható keretfeltételeket, és ha ezek adottak, akkor hűséges befektetők.
Márpedig a kiskereskedelmi láncokat sújtó lépések inkább kiszámíthatatlan környezetre utalnak, inkább megbízhatatlan keretfeltételeket jelenthetnek. Gabriel A. Brennauer, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara ügyvezető igazgatója hétfőn az MTI-nek azt mondta: a kancellár és a magyarországi német vállalatok vezetői között folytatott megbeszélésen az ügyvezető igazgató nyilatkozata szerint a kancellár "igen nagy érdeklődést tanúsított" a Magyarországon működő cégek helyzete és elvárásai iránt.
Elmélkedés a boltláncos csomagról
Ha feltételezzük, hogy valóban Merkel látogatásának köszönhető a reklámadó tervezett csökkentése, akkor ezen logika alapján a német diszkontokat is büntető lépéseknél is visszavehet a kormány. A német diszkontok német tulajdonosai ugyanis a saját szektorukban hasonlóan befolyásosak lehetnek, mint az RTL Klub tulajdonosa, a Bertelsmann-csoport, és ugyanúgy milliárdos tételekről van szó.
Persze ez szigorúan hipotetikus okoskodás, de a Buksza szerint van benne logika. Az a jövőben derül ki, hogy valóban kapnak-e engedményt a boltláncok. Az is benne van a pakliban, hogy a reklámadó csökkentésére szimplán azért kerül sor, mert az EU valószínűleg elkaszálta volna a reklámadó jelenlegi formáját.
Mindenesetre - ha igaz a Vs.hu keddi értesülése - Angela Merkel komoly beruházásokat készíthetett elő. A portál azt írta, hogy például a BMW gyárat hozhat Magyarországra, a Mercedes újabb üzemet létesítene. Az Index szerdán viszont azt írta: a a BMW a Dow Jones Newswiresnek cáfolta, hogy gyárat hoznának létre Magyarországon, valamint a Mercedes tulajdonosa, a Daimler AG is cáfolta, hogy bővítenék a kecskeméti gyárat.
Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon. Ha pedig véleménye van a témáról, akkor se habozzon!
Buksza-posztok az elmúlt napokból, hónapokból:
Zseniális tervek a magyar euróra
Íme az idei lomtalanítási naptár
Az adók paradicsoma Magyarország
Ennyit fizetünk a legjelentősebb adókra: fejenként 1 millió forintot
Ezek Kecskemét legdrágább villái
Ezek Budapet legdrágább villái
Új adó - megutálták a napelemeket
Egy ház árát bukják a szakiskolások
Utolsó kommentek