Európában a legjobb autópiacok közé tartozik a magyar. Igaz, volt honnan fejlődni. A mostani, látványos bővülés ellenére is nagyon messze vagyunk a hét évvel ezelőtti helyzettől.
Az utóbbi években recesszióközeli környezet kiütötte a magyar autópiacot, amely a friss adatok azonban kezd talpra állni.
Fotó: Csernátony Csaba - Buksza
Az Európai Járműgyártók Szövetsége (ACEA) statisztikái szerint január és május vége között 26 742 autó talált gazdára Magyarországon, ami 20,5 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi eredményt.
A több mint 20 százalékos növekedéssel hetedikek vagyunk az uniós listán, előttünk végzett Portugália, Horvátország, Litvánia, Írország, Lengyelország és Lettország 22,6-42 százalékos bővüléssel. Emellett a magyar mutató is bőven meghaladja az 7 százalékos növekedést mutató uniós átlagot.
Az öthavi adatok mellett a tavalyi statisztikák alapján is Európa élmezőnyébe tartoztunk a bővülési ütemet nézve. A szervezet adatai szerint 2013-ban több mint 56 ezer új autó kelt el Magyarországon, ami 5 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest, ezzel a teljesítménnyel pedig - Portugália, az Egyesült Királyság, Lengyelország és Dánia mögött - az ötödik helyen álltunk.
Egyébként a január és május vége között elért 26 742 darabos eladás időarányosan jobb mint a tavalyi érték. 2013-ban ugyanis havi átlagban 4678 személyautót vettünk, míg idén már 5348-at, ami 14 százalékos növekedésnek felel meg.
Messze vagyunk a múlttól
A magyar és az uniós autópiac növekedése örömteli, de a bővülésben főszerepet játszik az alacsony bázis, vagyis az, hogy tavaly és az elmúlt években a válság hatására jókora pofont kapott az európai autópiac.
A válság kitörése előtt, 2007 első öt hónapjában ugyanis közel 6,8 millió autót kelt el az uniós országokban (Horvátország nélkül), szemben az idei év azonos időszakában eladott 5,4 millióval (Horvátországgal együtt). A magyar adat még beszédesebb: 2007 első öt hónapját 71 440 darabos eladással zárta Magyarország, ami triplája az idei - 26 742 autós - eredménynek.
(Az autópiac alakulását bemutató grafikonokon az első a 2014 január és május vége közötti eladásokat, és 2013 azonos időszakához képest végbemenő növekedést mutatja, a második grafikon pedig a 2013-ban legnagyobb mértékben bővülő uniós autópiacokat, és az adott országokban eladott autók darabszámát jelzi. A különböző országra vonatkozó pontos érték megjelenítéséhez az oszlopokra kell irányítani az egeret.)
Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon ! Ha véleménye van a témáról, ne habozzon!
Korábbi Buksza-posztok:
Utolsó kommentek