Kicserélték a régi ronda pénztárcát, balra fent látható az új. Köszi Eszter!
Potyajegy a Szigetre
Feltételek:három különböző évben megrendezett fesztiválról készült fényképeket, beszámolókat, egyéb bizonyítékokat (pl. karszalag) kell bemutatni a rendezőknek; plusz, május eleje és június közepe között kell igényelni egy OTP-kártyát. (A fényképeket, élménybeszámolókat a www.mienkasziget.hu oldalra lehet felpakolni.) Ha a Sziget csapata elfogadja a bizonyítékokat, akkor cserébe fél áron lesz a bérlet - vagyis 27,5-31,5 ezer forinttal olcsóbban.
Ingyen jegyet is lehet szerezni, ehhez az kell, hogy az eddigi összes fesztiválról legyen bizonyíték. Gerendai Károly, a Sziget egyik alapítója, szervezője szerint annak sem kell csüggednie, aki csak tizennyolc fesztiválon való részvételét igazolja, ő is jó eséllyel pályázik a potyajegyre. Utóbbi tábor tagjai több mint 50 ezer forintot spórolhatnak.
Kosár 3 forinttal olcsóbban - versenyben a húsvéti játékosok
Újabb árkörkép, ezúttal a húsvéti játékosokkal. A Buksza a budaörsi Tesco, Auchan és CBA Príma, valamint az dél-budai Allee bevásárlóközpont aljában lévő Interspar árait hasonlította össze.
Rákattintva nagyobb lesz!
A két budaörsi hipermarket fej-fej mellett végzett, a Auchanban 4204 forint lett volna a kosár, a Tescóban három forinttal több. A másik két boltlánc azonban durván 10 százalékkal, 380-450 forinttal magasabb áron adta a termékeket.
Forrás: MTI/Máthé Zoltán
A budaörsi CBA-ban nem volt márkás csokitojás, annak az árát a Kondorosi úti CBA Prímából szedtem. A kosárban egyrészt a összehasonlíthatóság kedvéért szerepelnek márkás csokiterméket, másfelől egy friss piackutatás szerint az emberek többsége a márkás, jellemzően drágább termékeket részesíti előnyben húsvétkor. A kiválasztott termékeken kívül óriási a választék a csokifgurákból, az árakban ennek megfelelően nagy a szórás. Az árkörképből látszik, hogy a csokiknál igen nagy különbségek lehetnek az áruházak között. Sonkaügyben azonban nem voltak meggyőzőek az áruházak, viszonylag szűk volt a választék valamennyi áruházban.
Húsvéti melléklet a hatóságtól
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) tájékoztató anyagokat állított össze a sonkák és tojások kiválasztásával, felhasználásával és tárolásával, valamint a húsételek biztonságos elkészítésével kapcsolatban. A hatósági tanácsok az alábbi linkeken láthatóak:
Élelmiszer-biztonsági tanácsok húsvétra: Tojásvásárlás, festés és tárolás
Jótanácsok a biztonságos húsételek készítéséhez
Furcsa benzinárcsökkentés
Frissítés: az előző nap megemelt árat csökkentette szerdán a Mol az egyik kútnál.
A keddi bejegyzésban azt írtam: szerdától a gázolajat 5, a 95-ös benzint 3 forinttal olcsóbban kínálja a Mol. A lépéssel a gázolaj átlagára 431 forintra mérséklődik, a benziné pedig 418-420 forint lesz. Eddig volt az eredeti hír, de...
Az árcsökkentés előtt egy nappal - kedden - napon belül egy forinttal megemelte az árat az olajtársaság a Szerémi úti kúton. Reggel még 420,9, kora este 421,9 forint volt egy liter benzin. Szerda reggel pedig 418,9. Tehét csak 2 forinttal ment lejjebb az ár. Ügyes.
A keddi számla:
Az ároszlop szerda reggel:
Köszönöm Somának, Lacinak, Zsoltnak.
Primitív benzinmatek - csak a forintban lehet bízni
Szerdától öt forinttal csökken a gázolaj literenkénti ára, a 95-ös benziné nem változik. Tehát továbbra is értelmetlenül drága lesz az üzemanyag - rosszabb a helyzet, mint tíz évvel ezelőtt.
Következik a leegyszerűsített benzinmatek. 2002-ben a nettó átlagkeresetből 384 liter gázolaj, közel 350 liter benzin jött ki. 2006 után sokkal többet, 400-550 litert lehetett tankolni a két üzemanyagból, tavaly pedig durván 370 litert.
Ha a tavalyi nettó átlagkeresetet az inflációval megemeljük akkor az új átlagárak alapján 327 liter gázolajra, 340 liter benzinre futja, ez pedig tízéves távlatban a legrosszabb eredmény. (Pont egy évvel ezelőtt a hasonló számítás alapján a Totalcaron jelent meg egy cikk, amely szerint 2001-ben a fizetésekhez képest jóval drágább is volt a benzin, mint 2011 elején. "Ahhoz, hogy a 2001-es nyomorszintet elérjük - kapaszkodjanak meg - , 434 forintra kellene most felszöknie a literenkénti árnak. 434-re…" - állt a cikkben.) Itt tartunk nagyjából, 6 forint híján elértük.
Ha ezt a primitív számítást nézzük, kiderül: ahhoz, hogy a válság elmélyülését jelentő 2009-es szintet teljesítsük 183-199 ezer forintos nettó átlagfizetésre lenne szükség. Vagyis 25-37 százalékos béremelésre. Vagy 313 forintos gázolajra 326 forintos benzinre. Vagy olcsóbb olajra. Vagy erősebb forintra.
Az iráni konfliktus és a magyar gazdaság helyzete miatt a sokkal olcsóbb olajat, illetve a jóval magasabb fizetést el lehet felejteni. A forint talán segít.
Mi köze a törülközőnek a citromhoz? Vagy a fodrásznak a cukorhoz?
A kérdésre a válasz az inflációs verseny, amelynek ezek voltak a főszereplői.
A KSH adatbányája szerint az 50*100 centis frottírtörülköző átlagára 2011-ben 2050 forint volt. Vagyis közel 90 százalékos drágult éves szinten, ezzel az eredménnyel pedig messze a legjelentősebb drágulást érte el a termék.
Fotó: Magda Eszter
A második hely az 56 százalékkal dráguló kristálycukoré, harmadik lett 41 százalékos eredményével a liszt. A negyedik az alma 32 százalékkal. Ötödik a hajvágás, amely negyedével 1650 forintra drágult.
A sor másik végén a citrom és a paradicsom áll, mindkettő 17 százalékkal lett olcsóbb, a 185 literes hűtőgép 14 százalékos árcsökkenéssel bronzérmes. A legjobb ötbe került az uborka és az LCD-képernyős tévé, előbbi 12, utóbbi 10 százalékkal lett olcsóbb.
Január van, tehát indul a következő verseny, eredményhirdetés egy év múlva.
Hitelkártya bagóért - hogyan lehetne olcsóbb?
- Kérek hitelkártyát!
- Mégis milyet?
- Nem tudom. Olcsót.
- 35-38 százalékos teljes hiteldíjmutató?
- Az mi?
- Nagy része a kamat, és megmutatja mennyit kell fizetni a hitelre. Például 500 ezer hitelkártyán keresztül elköltött forinthitelre hároméves futamidő esetén összesen 284 ezer forint kamatot kellene fizetni. A havi részlet pedig közel 22 ezer forint.
- Francba vele, ez nagyon sok. A környezetemben élők lakáshitele sokkal olcsóbb.
- Azért ilyen magas a thm, mert sokkal hosszabb futamidejűek. Valamint a hitelkártya mögött nincs fedezet, nincs biztosítéka a banknak arra az esetre, ha nem fizetne. A jelzáloghitelnél végső esetben ott a lakás.
- Berakom a lakást fedezetnek. Úgy mennyi lenne a félmilliós hitel? Nem is biztos, hogy elköltöm, csak ott legyen tartaléknak.
- Ha mégis belekölt vagy elkölti, akkor hároméves futamidő és jelzáloghitel esetén 12 százalékos lehetne. A havi részlet 16,6 ezer forint lenne, az összesen fizetendő kamat pedig 100 ezer forint alatt maradna.
- Kérek ilyet.
- De ilyen nincs hitelkártyával összekötve.
- Ezek szerint olyat kérek, ami nincs... Gondolom lenne benne fantázia, ha sokkal olcsóbb, mint a többi.
- Nem tudom miért nincs, de még lehet, mert valóban van benne fantázia. Egy banki termék kifejlesztése azonban nem két perc.
- Köszönöm, szóljanak, ha kész.
Bejgliháború - hol a legolcsóbbak a hozzávalók?
A bejglivel folytatjuk a sorozatot. A hozzávalókat lehetőleg márkás termékekból állítottuk össze, nem volt mindenhol ömlesztett kiszerelésben dió és mák, ezért a zacskós kiszerelések kerültek a kosárba. (Az Auchan volt a kivétel, ott az ömlesztett dió árát néztük.)
Kattintás után nagyobb lesz
Dél-Budán volt a verseny, egymáshoz viszonylag közel lévő boltokban: a Savoya Parkban lévő Auchan, a Kondorosi úti CBA Príma, az Újbuda Centerben található Tesco és az Interspar az Alleeban.
Bár az összesítés szerint a Tesco nyert, az igazsághoz hozzátartozik, hogy kedden este több termék nem volt a polcon, hiányzott az élesztő és a kiválasztott márkájú csomagolt mák. A CBA-ban és a Tescóban sajnos csak cukrozott dió volt.
A kész bejglik árait is összehasonlítottuk, három áruház közel járt egymáshoz, ebben a kategóriában győztes üzlet százalékos arányban jóval felülmúlta a versenytársakat. (Az persze elképzelhető, hogy a termékek minősége eltérő.)
Köszönöm Eszternek a segítséget.
Ha észrevétel van, lehet kommentelni vagy írni ide: bukszalada@freemail.hu!
Sztrádamatrica- és benzinmatek - ennyivel drágul az autózás
Már január első napjaiban drágulással találkozhatnak az autósok, főleg, ha sztrádán mennek. Jövőre megszűnik a legnépszerűbb termék, a négynapos matrica, a legolcsóbb sztrádabérlet ezentúl a heti matrica lesz, amely tíz napig használató és közel kétszer annyiba fog kerülni.
A másik: szerdától a benzin átlagára 396, a gázolajé 420 forint körül lesz. Ha ez az ár marad, akkor az 2 százalékpontos áfaemelést érvényesítő kutakon 6-7 forint lesz a literenkénti drágulás. A benzin- és gázolajárak a forint árfolyamától és az olaj világpiaci árától függnek - ezek változása persze kompenzálhatja az emelkedést.
A kutak között is érdemes keresgélni, a sokak számára talán unalmasnak tartott - de igaz - figyelmeztetés miatt, a különböző kutak árai között ugyanis 20-30 forintos különbség is lehet. A sztrádán lévő kutak sok esetben drágábbak.
Az autópálya díja, ha csak hétvégi kirándulásról van szó, akkor az eddigi 1650 forintos négynapos helyett a heti matricára lesz szükség 2975 forintért. A matrica- és üzemanyag-drágulás miatt egy száz, kétszáz, háromszáz kilométeres út közel 1400-1500 forinttal lesz drágább, ha a sztrádát választjuk.
Az éves sztrádamatricát akkor érdemes megvenni, ha több mint 15 heti matricát szeretnénk megvenni 2012-ben, a havi matricából meg nyolcat érdemes csak megvenni, akkor maradunk az éves ár alatt.
Drága szuperburgerek támadják Budapestet
A krakkói étterem a város legdrágább részén helyezkedik el, a beszámolók szerint pedig drágább a környező éttermeknél. Fontos különbség, a külföldi látogatók kiemelik, hogy a krakkói árak alacsonyabbak a környező országok Hard Rock Caféiban megszokottnál, addig a helyiek számára kifejezetten drága. A varsói egységben szerzett tapasztalat is az, hogy az ára miatt a fiatalok körében mérsékelte népszerű a hely. Az ételek minőségét azonban mindenki dicséri, bár a varsói egységről szóló valamennyi beszámoló hozzáteszi, hogy nagyon sokba kerül.
A krakkói Hard Rock Café a második Lengyelországban, az első Varsóban nyílt. A krakkói étterem turisztikai szempontból jó helyen, a város egyik legszebb és legforgalmasabb pontján, a főtéren található: a piactérre és a Mária-templomra néz. Varsó és Krakkó mellett a kelet-európai régióban Prágában, Bukarestben is van Hard Rock Café.
A magyar egység is a belváros közepén kapott helyet: a Deák tér 3-5. szám alatt lévő, korábban a tőzsdének helyet adó épületben lesz, amely a Vörösmarty tér sarkán van. Az étterem mindennap fél 12-kor nyit, vasárnaptól csütörtökig hajnali 1-kor, pénteken és szombaton hajnali 2-kor, a konyha pedig mindig egy órával hamarabb zár.
Szubjektív vélemények a külföldi egységekről:
“Még ’97-ben voltam Atlantában, az árakra sajnos nem emlékszem, csak arra, hogy nem olcsó - például McDonald’s-kategória -, és elég jó szendvicseik voltak, de amúgy semmi extra. Nagyon rámennek a merchandisingra, a pólók és egyéb cuccok árusítására.”
“Én Bangkokban jártam ilyenben életemben először és utoljára, mert egy életre elrettentett. Általános komfortérzetet illetően is, de leginkább azért, mert az átlag helyi áraknak minimum kétszeresével dolgoztak, ha nem háromszorossal. Ez körülbelül hat éve volt.”
“Elég drága volt az amszterdami, ahol idén voltunk. 15 euró volt egy hamburger (menü volt talán?), és 4-5 euró volt egy sör. Az amszterdamiba a free wifi miatt mentünk be, ami nem is működött.”
A véleményekért és a lengyel vendégek bejegyzéseinek felkutatásáért köszönet jár az [origo]-s munkatársaknak.
Elverték a Spart a többiek - hiperárkörkép
Eszterrel a mindennapi élelmiszereket vizsgáltuk vasárnap délután/este, illetve hétfő reggel az ismerősök körében legnépszerűbb áruházakban. A versenytársak: az Allee bevásárlóközpontban lévő Interspar, a budaörsi Tesco és Auchan, valamint a törökbálinti Cora.
A végeredmény szerint a kosár a Sparban volt a legdrágább. A teljes képhez azonban hozzátartozik, hogy a Spar egysége Budapest legtöbb részéről tömegközlekedéssel a többinél sokkal könnyebben elérhető. Az Alleetól a Google térképe szerint a budaörsi áruházak közel 10, a törökbálinti áruház pedig 16 kilométerre van, így az autó fogyasztása alapján érdemes kalkulálni, hogy megéri-e kimenni a városból. Ha kizárólag a fogyasztási kiadást nézzük, akkor a jelenlegi átlagárak mellett tíz kilométer megtétele egy nyolcliteres átlagfogyasztású autóval közel 350 forint, benzinesnél pedig 320 forint. Az árkörképnél fontos szempont továbbá, hogy minőségben is lehet különbség a különböző termékek között.
Most a jellemzően a legolcsóbb termékek voltak a főszereplők, de lesz olyan körkép, amelyekben ugyanazokat a márkás termékeket hasonlítjuk össze, azoknál elviekben nincs minőségbeli különbség.
2100 forintos kör a Vörösmarty téren - árkörkép
Pénteken megnyílt a Vörösmarty téri karácsonyi vásár, kettesben szétnéztünk.
A Váci utcából jövet egyből nekimegyünk egy büfének, ott rendeltünk forralt bort, kétszer három deci 1200 forintba került. (A korábbi években több helyen vékony műanyag poharat adtak, gyakorlatilag nem lehetett megfogni a forró bor miatt. Itt spéci, hungarocellhez hasonló anyagból készült - eldobható - pohárba kaptuk a terméket, így fogyasztható volt.)
Főszerepben a hurkák (Forrás: [origo] - a kép tavaly készült)
A tér másik oldalán van egy kis udvar, ott egy kétdecis és egy háromdecis - vékonypoharas - forralt borért összesen 900 forintot kértek. (Két poharat raktak egybe, így ezeket is egyből lehetett fogyasztani.) Egy, 1,1 liter borral megtett kör tehát 2100 forint volt. Nem ettünk, de az árakat megnéztük.
Teljesség igénye nélkül:
- 1 deci forralt bor 180-200 forint
- 10 deka csülök 500 forint
- 1 darab sült kolbász 1100 forint
- 10 deka hurka 400 forint
- 1 - a büfések szerint nagy - adag sztrapacska 1500 forint
- 1 darab kenyérlángos 800 forint
Újdonság ragaszkodó szomszédoknak a BKV-tól
3100 forint. Ennyibe fog kerülni a közeljövőben megjelenő új BKV-jegy. A Budapesti Közlekedési Központ Facebook-oldala szerint "a német városokból ismert kedvezményes autópótló napijegyet bevezetjük, melyet az együtt utazó 2-5 fős ocsoportok használhatnak majd". (A BKK ezt azt követően közölte, hogy a budapesti főpolgármester bejelentette, jövőre nem drágulnak a BKV-jegyek és -bérletek.) Az új termékért két napijegy árát kell kifizetni a tervek szerint, ezért a pénzért 2-5 fő utazhat együtt 24 órán keresztül bármely BKV-járaton.
Vagyis elsőúsorban az egymáshoz közel lakó, azonos időben, azonos irányba/helyre közlekedő emberek használhatják. Visszafele is együtt kell utazniuk, tehát pontosan meg kell szervezniük az utazást ahhoz, hogy kihasználhassák a jegyet. Itt azonban könnyen elbukhat a dolog.
Forrás: [origo]
Az új jegy azonban nem a mindennapi munkába járásra van kitalálva: négy embernél húsz munkanappal számolva 62 ezer forint lesz a havi költség, tehát fejenként 15,5 ezer forintba kerül a közlekedés, öt embernél pedig 12,4 ezerbe. A bérlet ezzel szemben pedig csak 9800 forintba kerül jelenleg - tehát, ha nem drágul, akkor érdemesebb azt megvenni, már csak azért is, mert utóbbival hétvégén is lehet közlekedni. Ellentétben az autópótló jeggyel.
Ezt a Budapesti Közlekedési Központ is elismeri, a szervezet Facebook-oldalán ez áll: "Mint ahogy autózni is jóval olcsóbb csoportban, mint egyedül, ez a napijegy-típusú jegynél a tömegközlekedésre is átültethető. Aki ezáltal rendszeresen tömegközlekedésre csábítható, úgyis bérletet vesz, ott pedig a kedvezmény még mindig nagyobb egy hónapra vetítve, mint ezzel a jeggyel lesz".
Mindezekből adódik, hogy az új jegy eseti használatra való, mondjuk azoknak a város szélén lakó szomszédoknak, akik egy helyre járnak kocsmázni a városba. Ebben az esetben a taxi versenytársa lesz a jegy. De ez csak egy példa a sok közül.
Fém ötszázas vagy euró?
A jegybank hétfői elemzésében arra jut, hogy "középtávon illúzió azt vélelmezni, hogy a jelentős magyar pénzügyi integráltság és külföldi devizában fennálló kitettség mellett az önálló monetáris politika fenntartása tartós megoldás lehet Magyarországnak". A forint búcsúja számtalan változást hoz, például le kell cserélni a készpénzeket. De addig is elképzelhető, hogy új pénzzel kell megismerkednünk.
A kétszázas bankót a jegybank már kikukázta, mert sok bankjegy ment tönkre és jöttek helyette az érmék - ez milliárdos megtakarítást hozott. A következő jelölt az ötszázas, leváltását alátámasztaná, hogy világszerte egyre nagyobb címletű érmék kerülnek forgalomba.
Forrás: [origo]
Úgy fest ez azért nem holnap lesz. Ferenczi Barnabás, a jegybank készpénzlogisztikai vezetője a Bukszának azt mondta, egyelőre az ötszáz forintos olyan vásárlóértéket képvisel, hogy egyelőre nem indokolt a cseréje. Itt jön képbe viszont az euró, ha a bevezetés nagyon kitolódik, akkor viszont jöhetne a ötszázas érme, amelynek bevezetéséről a mindenkori monetáris tanács dönt.
Ha észrevétele van, hozzászólna, ne habozzon kommentelni vagy írni a bukszalada@freemail.hu címre.
Utolsó kommentek