Jöhet a section control, azaz az átlagsebesség-mérés, amely lényegében lehetetlenné teszi a büntetlen gyorshajtást. A balesetmegelőzésben pedig impozáns eredményei vannak a rendszernek.
A rendőrség várhatóan új traffipaxokat állít üzembe a közeljövőben, a berendezések szinte minden szabálytalanságot észrevesznek és rögzítenek, legyen szó a buszsáv jogszerűtlen használatáról, piroson áthajtásról vagy a be nem kötött biztonsági övről. A Metropol az új traffipaxokról szóló cikkében pedig azt is írja, hogy a rendőrség bevezetheti az úgynevezett section controlt (más néven speed control), azaz az átlagsebesség-mérést.
Bár a rendőrség nem kommentálta a lapnak a lehetséges változásokat, tehát egyelőre hivatalos forrásból biztosat nem lehet mondani. Az új traffipaxok telepítése mindenesetre hozzájárulhat a balesetek csökkentéséhez, de kétségtelenül az átlagsebesség-mérés esetleges bevezetése lenne a legfontosabb lépés. Ez a rendszer ugyanis lényegében kizárja, hogy az autósok büntetlenül száguldozzanak.
A rendszer lényege, hogy az adott autós sebességét két pont között méri az eltelt idő és a megtett kilométerek hányadosa alapján. Ha pedig az átlagsebesség meghaladja a limitet, akkor megy a büntetés.
Az átlagsebsség-mérés bevezetésére számítani lehetett: a Vezess.hu még 2013 elején azt írta, hogy a rendszert hazai költségvetési és uniós forrásból, a Kohéziós Alap és az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg várhatóan 2015. márciusáig.
Csökkenő sebesség, kevesebb baleset
A renitens gyorshajtókat lefülelő rendszer balesetek megelőzésében játszott szerepe a külföldi példák alapján egyértelmű. Hollandiában például 2002-ben vezették be az átlagsebesség-mérést az A13-as sztrádán, ennek következtében mindössze az autósok fél százaléka lépte át a sebességhatárt, a karambolok száma pedig 47 százalékkal csökkent - írja a rendszerről "A szakaszsebesség-ellenőrzés bevezetésének várható közlekedésbiztonsági hatása a magyar autópályákon" című - 2009-ben készült dolgozatában Körmendi István infrastruktúra-építőmérnök.
Szintén látványos eredményeket hozott az átlagsebesség-mérés bevezetése Ausztriában, a a Kaisermühlen autópálya-alagútban: az érintett szakaszon 80 km/h volt a megengedett sebesség, majd a mérés bevezetése után 85 km/h-ról 73-75 km/h-ra csökkent a sebesség, a sérüléses balesetek száma 33 százalékkal, a halálos balesetek száma pedig közel 50 százalékkal csökkent.
Összességében az átlagsebesség-mérésről szóló tanulmányok szerint a rendszer bevezetése átlagosan 15 százalékos sebességcsökkenést eredményez, ezzel párhuzamosan a balesetek száma 30-80 százalékkal csökkenhet. Az említett szakdolgozatból kiderül, hogy az átlagsebesség-mérés meglehetősen drága mulatság, ezért leginkább forgalmasabb utakon és a sztrádákon indokolt a bevezetése.
Mennyi lehet a büntetés?
A gyorshajtásért járó bírság összege az adott útszakaszon érvényes sebességkorlátozástól és a gyorshajtás mértékétől függ. az alábbi adatgrafikán láthatóak a büntetési tételek.
Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon. Ha pedig véleménye van a témáról, ne habozzon!
Buksza-posztok az elmúlt napokból, hónapokból:
80 ezer forint eltűnt a bukszánkból
Kopassza meg az államot adókedvezményekkel
Egy csomó pénzt hagyunk a NAV-nál feleslegesen
Kitágul az eurózóna, Magyarország nem kíváncsi rá
Hány évre számíthatnak a magyarok?
Kik adnak 50 ezerrel nagyobb fizetést?
Utolsó kommentek