A készpénzhez való ragaszkodás 100 milliárdos felesleges pénzkidobást jelent. Úgy fest, hogy változott a helyzet: egyre többek hagynak fel a pocsékolással.
Az elmúlt években többször is napirenden volt, többek között a Buksza is írt arról, hogy a a készpénzhasználat éves szinten 100 milliárd forintos társadalmi költséget jelent.
Ebben főszerepet játszik például, hogy a banki átutalás, a csoportos beszedési megbízás és a készpénz-átutalási megbízás közül - a jegybank 2011-ben publikált tanulmánya szerint - utóbbi volt a leggyakoribb fizetési mód. A tranzakciók négyötöde (82-83 százaléka) történt csekkel.
Forrás: Origo
A sárga csekkekhez való ragaszkodásban szerepet játszik, hogy az emberek szeretik eldönteni, hogy mikor egyenlítik ki az adott számlát, vagyis kiválasztják, melyik számlát fizetik ki előbb, melyiket később. Bár ezt éppenséggel - nem ismétlődő - átutalásnál esetén is megtehetik, de sokaknak fizikai, kézzel fogható igazolás kell a befizetésről, és ezért csekkeznek rendszeresen.
Az említett tanulmány rámutatott arra is, hogy az elektronikus fizetési módok használatának alacsony aránya valószínűleg inkább a megszokásokkal, az információ, a motiváció és gyakran a bizalom hiányával magyarázható, másfelől fontosnak nevezte a jövőben megjelenő új elektronikus megoldásokat a készpénzes tranzakciók visszaszorítása érdekében.
A friss adatok szerint azonban jó irányba mozdultunk: kezdünk felhagyni a készpénzhez kötődő pénzpocsékolással. Az MNB hétfőn közzétett statisztikája szerint az elektronikus fizetési módok térnyerése folytatódott a múlt év második felében, a készpénzfelvételi tranzakciók forgalma pedig csökkent.
A készpénzezés visszaszorításában a bankok kulcsszerepet játszanak a különböző elektronikus megoldásaikkal. A Buksza által megkérdezett, jelentős lakossági ügyfélkörrel rendelkező bankok - Erste, OTP - a jegybanki adatokkal összhangban a készpénzmentes tranzakciók fokozódó népszerűségéről számoltak be.
Az Erste közelmúltban bevezetett, mobiltelefonos csekkbefizetésre is alkalmas megoldását szolgáltatását egyre többen használják, s a bank több tízezres felhasználói körre számít az év végéig. Az Erste tájékoztatása szerint a különböző szolgáltatások - csekkfizetés, parkolási díj kiegyenlítése, sztrádamatrica-vásárlás - közül a csekkfizetés a legnépszerűbb. Az OTP is arról számolt be, hogy egyre gyakoribb, népszerűbb az elektronikus úton történő csekkbefizetés az ügyfelek körében.
Ahhoz, hogy a készpénzmentes elektronikus megoldások térnyerése fokozódjon, és a készpénzhasználat 100 milliárdos számláját lefaraghassuk, folyamatos edukációra, ezen belül a készpénzfizetés jelentős költségvonzatát bemutató tájékoztatásra van szükség.
Korábbi Buksza-posztok:
Utolsó kommentek