Manapság egyre könnyebb helyzetben lenne az, aki elektromos autóval szeretne közlekedni Budapesten. Ha a töltőállomásokat nézzük. Elvileg. A valós helyzet azonban rosszabb. 

Tegyük fel, hogy az autónk tankjában mindössze 100-200 kilométerre elegendő üzemanyag fér el. A városban közlekedve ez nem jelent gondot, nincs izgalom, mert 10 kilométeren belül több kutat is találunk. Egész más a helyzet azonban egy villanyautóval.

Bár áramkútból egyre több van, a villanyautós sofőr továbbra sem mehet biztosra. Miközben a benzinkutakon mindig van hely, legfeljebb várni kell egy keveset, a budapesti áramkutaknál lévő parkolóhelyek sokszor foglaltak, márpedig egy villanyautónál ez nagyon nem vicces. Ha elfogy a muníció, akkor nincs tovább, leáll a kocsi - a benzinkanna itt nem segít, rá kell dugni a töltőre.

Az Origo tavalyi összeállítása szerint akkor nem volt könnyű villanyautózni, a Buksza most újból megvizsgálta, változott-e a helyzet. (A teszt során nem volt nálunk olyan csatlakozó, amellyel az elműs kutakról lehetne tölteni, ezért csak azt néztük, oda lehet-e egyáltalán állni az oszlopokhoz.) 

A Buksza a Nissantól kapott egy, kizárólag elektromos motorral hajtott autót, a Leafet. Az autó gyári hatótávolsága 200 kilométer körül van, a hideg idő miatt azonban ez a teszt során 130-140 kilométerre apadt. Ez pedig gyorsan elfogy, ezért sokat kell tölteni. A Buksza otthon nem tankolt, egyrészt mert az első emeletről körülményes, másrészt direkt arról szól a történet, mire számíthat a drágán megvásárolható, de olcsón üzemeltethető villanyautó vásárlásával kacérkodó - garázs nélküli - városlakó. (A Leaf fenntartási költségeiről szóló cikk pár nap múlva jelenik meg itt a Bukszán.)

Képregény

Elsősorban izgalomra, hogy tud-e tankolni. yBudapesten több mint tíz nyilvános áramkút van, mellettük a villanyautóknak „fenntartott” parkolóval. Ám a parkolóhelyet nagyon sok esetben elfoglalják a nem elektromos autóval közlekedők.

A Buksza január közepén hétköznap és hétvégén is próbálkozott, de több helyen (Oktogonnál, Clark Ádám tér) nem volt hely, a Bazilikánál lévő is foglalt volt, a Kossuth téri áramkúthoz az építkezés miatt nem lehetett behajtani. A szintén belvárosi Kempinski Hotel bejárata melletti - nem elműs - áramkút mellett lévő parkoló többször is foglalt volt, amikor szabad volt, nem működött az töltő.

Kempinski (Erzsébet tér): Foglalt, nem hozzáférhető a töltő - Fotó: Buksza

"Nem tudom mi baja, nem mi üzemeltetjük" - mondta a hotel munkatársa, amikor többszöri próbálkozás után is jellegzetes sípoló hang jelezte, hogy valami nincs rendben.  

Néhány órával később: Bár van hely, de nem működik a töltő - Fotó: Buksza

Oktogon: A második hely szabad, de az elsőn nem elektromos autó áll - Fotó: Buksza

Lánchíd budai hídfő: négy helyből egy volt szabad, 30 perc múlva már mind a négy foglalt volt, miközben a parkolóban leglább 6-8 másik hely üresen állt (a fehér autó a Leaf)

 
Fő utca 44-45. (Batthyány tér): szabad a pálya

Dózsa György út (Elmű-székház): töltés

A töltöttség csökkenése miatt aggódó Buksza számára három biztos pont maradt. Az egyik a Dózsa György úti Elmű-székház előtti áramkút. Ha nincs átalakítója a villanyautósnak, akkor portán kell kérni, és adnak.

Istenhegyi út (Mol-ABB-kút): töltés - Fotó: Buksza

A másik, minden villanyautós számára elérhető bázis, a Mol Istenhegyi úti állomása. Az ABB energetikai cég és a Mol közös projekt keretében telepített oda egy kétállásos gyorstöltőt. A kutasok segítenek, a töltés 10-20 százalékról 90-96 százalékra 1-2 óra alatt megvan, és ingyenes.

Ugyanott: itt kezdődött... - Fotó: Buksza


Még mindig ugyanott: itt a vége - Fotó: Buksza

A harmadik a Nissan Gablini budaörsi telephelyén lévő nem nyilvános áramkút, ott éjjel-nappal lehetett tankolni. A portás késő este, kora reggel készségesen beengedett minket, akkor is, amikor a telep amúgy zárva volt.  

Budaörsi Nissan-telep: telt ház a tankolás után - Fotó: Buksza

A Nissan Leaf hatótávolsága 200 kilométer örül van, nyáron ennél több, télen kevesebb. A Buksza-teszt során 140 kilométer volt a maximum.

A Buksza megkereste az Elműt, hogy mit tud tenni annak érdekében, hogy az autósok ne foglalják el az áramkutaknál kialakított helyeket. Dénes Sándor, az Elmű illetékes szakembere elmondta: az Elmű minden oszlopnál kiteszi a táblát, hogy ott csak elektromos autóval lehet megállni a töltés idejére, azt azonban nem tudja meggátolni, hogy más autókkal elfoglalják a helyeket.Arra a kérdésre, hogy milyen csatlakozóra van szükség az „utcai” töltéshez a szakember azt mondta, az Elmű „okos” töltőoszlopokat telepít. Azok lehetővé teszik a töltéskor az autóval való kommunikációt, illetve egy az Elmű anyavállalta, a német RWE által fejlesztett alkalmazás segítségével az oszlopok foglaltságának ellenőrzését (a legközelebbi szabad oszlop megkeresését, egy oszlopnál két e-autó tud egyszerre tankolni), sőt az elfogyasztott villamosenergia kifizetését is.

Ezek az oszlopok az európai szabványnak (Type II) megfelelő, kültéri használatra alkalmas csatlakozóval vannak felszerelve. Az autógyártók ilyet többnyire csak a vásárló külön kérésére szállítanak, az alapfelszerelés a töltést „otthoni” fedett helyen lehetővé tevő csatlakozó. A kültéri használatra alkalmas csatlakozó beszerzése tehát az autó tulajdonosának a feladata. Az Elmű az általa üzemeltetett töltő oszlopokhoz alkalmas csatlakozót kedvezményesen tud biztosítani az érdeklődők számára.

Dénes hozzátette: az Elmű  projektként tekint az elektromos kúthálózat fejlesztésére, melynek kiépítésébe elsősorban fenntarthatósági szempontok miatt vágtak bele. A cégnél tisztában vannak azzal, hogy a villanyautózás például az autók ára miatt is még jó ideig kisebbségben marad a hagyományossal szemben, ám a projekttel úttörő szerepet kívánnak betölteni ezen a téren. Az eredeti tervek szerint 2013 végéig biztosította az Elmű az ingyenes tankolást a kutakon, ám ez idén sem változott: 2014 év végéig a nem üzleti felhasználású elektromos autók töltéséért változatlanul nem kell fizetni az Elmű oszlopainál. A társaság nem áll le: további 10 nyilvános töltőállomással bővül a hálózat, ezek átadására február végéig sor kerül.  

Ha tetszett a fenti poszt, vagy a többi poszt, akkor szeresse a Bukszát a Facebookon! 

Korábbi Buksza-posztok: 

Éremmatek Szocsiban

Egyetlen foglalkozás fizet jobban a politikánál

Negatív kamattal ketyeghet a közszolgák lakáshitele

Miért pénzkidobás a lúgos víz?

Magyarország vs. Bill Gates

Cserpes vs. McDonald's: megmérkőznek a saláták