Az elektromos Nissan Leaf az üzemanyagköltségeket nézve sokkal jobb, mint benzines, gázolajos társai. Egy kilométerre elegendő áram 5-7 forintból megvan, biztosítással, szervizkiadással együtt is 12 forint lesz a kilométerszámla. Az ára és értékcsökkenése miatt azonban a legjobb, ha ajándékba kapjuk.

A Buksza néhány héttel ezelőtt a kizárólag elektromos motorral hajtott Nissan Leafet vizsgálta. Bár az autó ára közel 9 millió forint, így kilóg a Buksza által vizsgált autók közül, az alacsony fenntartási költégek miatt mégis helye van a sorozatban.


A képre kattintva galéria nyílik (Forrás: Origo
)

Röviden: 

- csak az áramfogyasztást nézve 1 kilométer időjárástól függően 5,2-7,5 forintba, átlagosan durván 5,5-6 forintba kerül (csökkenti a költségeket, hogy 2014 végéig a legtöbb köztéri töltőálllomáson ingyen van az áram). A Nissan saját mérései szerint kilomérenkénti fogyasztás 5,5 forintra jön ki.

- 75 ezer kilométer alatt a téli időjárásban magas fogyasztás átlagával számolva is félmillió forint alatt marad az teljes üzemanyagszámla. Az átlagos (téi-nyári) fogyasztás esetében pedig bőven 400 ezer alatti összeg jön ki. Egy alacsony 4 vagy 6 literes fogyasztású benzines vagy gázolajos autó ezzel szemben 75 ezer kilométer alatt a jelenlegi üzemanyagárak mellett (benzin: 407 forint, gázolaj:417 forint) 1,22-1,87 millió forint lenne (egyéb kiadások nélkül) csak az üzemanyagköltség.  

- a Nissan Leaf télen 140 kilométert ment el egy töltéssel, nyáron a szakújágok tesztje lapján 200-240  kilométerre is elég lehet a muníció 

- 15 ezres éves futásteljeítménnyel számolva 5 év alatt az áram, a szerviz-, és a biztosítási költségekkel együtt (értékcsökkenés nélkül) 1 kilométer 12 forintra jön ki. Az értékcsökkenés azonban közl 80 forinttal megdobja az egy kilométerre eső kiadást.  

Hosszabban 

A Nissan Leaf kategóriájának egyik úttörője, sok áramos autóval ellentétben családi autónak is elmegy a méretei alapján. A legjobb, ha ajándékba kapja az ember, mert a közel 9 millió forintos alapárat kevesen tudják megfizetni. 

Pontozza a sofőrt - a képre katintva galéria nyílik (Forrás: Buksza, Csernátony Csaba)

A Nissan Leaf városi autózásra kiválóan alkalmas, még a Buksza által mért téli 120-140 kilométeres hatótávolság elegendő. Volt 16,7 kwh-s fogyasztás 100 kilométerre vetítve, de 12-14 örüi is. Ez azt jelenti, hogy 100 kilométerre csak az üzemanyag körülbelül 650 forintba kerül. 

A "sebváltó" - a képre kattintva galéria nyílik (Forrás: Origo) 

A kötelezőszerviz-költségek 5 év alatt (75 ezer kilométer) közel 430 ezer forintra rúgnak. 100 ezer kilométerre vetítve valamivel több mint 500 ezer forint lesz  számla, vagyis nem emelkedik drasztikusan az összeg.

15 ezres éves futásteljesítmény mellett 5 év alatt az üzemanyag- és szervizköltségek és a biztosítási kiadások összen 940 ezer forintot tesznek ki. Így egy kilométer költsége 12,5 forint, ami durván fele a viszonylag alacsony költségekkel fenntartható gázolajos vagy benzines autóknál megszokott értéknek.  

A láthatatlan költség

Bármilyen kedvezőek is a fenntartási költségek, a Nissan sem ússza meg a legjelentősebb tételt, az értékvesztést, igaz, ez nem közvetlen kiadás. A Leaf az első évben 24 százalékot veszít értékéből, így 6,7 millió forintra csökken az ár.


Kipufogógáz nélkül - a képre kattintva galéria nyílik (Forrás: Origo)

A követező években sorrendben 13, 12, 9, 8 százalékot veszít az értékéből, az öt évnél idősebb Leaf közel 3 millió forintot fog érni, ami 65 százalékkal alacsonyabb a listaárnál.  Öt év alatt - 75 ezer kilométeres futással - ez 77 forintos kilométerköltséget jelent, amit jelentősen megnöveli az amúgy nagyon alacsony fenntartási kiadásokat. Éppen ezért a legjobb ajándékba kapni. 

Minden autó egy erőmű

Az elektromos autók fogyasztása nagyon alacsony a hagyományosokhoz képest. A kritikusok egyik legfőbb érve, hogy az elektormos áramot is elő kell állítani erőművekben, és ezzel szennyezik a környezetet. Ez igaz, ám azt figyelembe kell venni, hogy  villamos energiát előállító erőmű egy-egy helyen állít elő áramot, és a szennyezőanyag-kibocsátása szabályozva van. Lényegében egy óriási - füsttisztítóval ellátott - kipufogót kell elképzelni. Ezzel szemben az autók milliói egyenként okádják magukból a káros anyagot. Tehát a hagyományos autók mindegyike egy-egy pici erőmű, amelyek nem egy helyen, mint az erőmű, hanem mindenhol kipufogják a káros anyagot. 

Módszertan:

A kötelező felelősségbiztosítási díjak a Biztosítás.hu kalkulátorából származnak (új belépőnek minősülő, 38 éves budapesti férfi kedvezmények nélkül). A díjak változását nem lehet pontosan előre jelezni, ezért az ötéves időtávon a most érvényes árak szorzata szerepel a költségek között. A szervizköltségek a márkakereskedőtől, -szerviztől kapott adatokon alapulnak.

A Nissan Leafnél nem szerepel a sztrádahasználat esetén felmerülő fogyasztás, az alacsony hatótávolság miatt ugyanis nem kimondottan hosszú utazásokra való.

Az értékcsökkenési adatokat a márkaimportőrtől kaptuk. 

A számítás a legfontosabb tételek alapján készült, a végeredmény nem tartalmazza az esetleges cascót, a gépjárműadót, a gumik cseréjét és az egyéb kiadásokat (például parkolási költség, balesetből adódó szervizköltség stb.). 

Ha tetszett a fenti poszt, vagy a többi poszt, akkor szeresse a Bukszát a Facebookon! 

Korábbi Buksza-posztok: 

Ezeket a játéktraktorokat vegye el a gyerektől!

Egyetlen foglalkozás fizet jobban a politikánál - Fejenként 1,2 milliót keresnek a politikusok

Mennyiért lehet úszni Budapesten? 

Negatív kamattal ketyeghet a közszolgák lakáshitele

Miért pénzkidobás a lúgos víz?

Ezt a zsírégetőt el kell felejteni, mérgező lehet!

Cserpes vs. McDonald's: megmérkőznek a saláták