Ezzel kerüld el a bírságot!

Egy uniós alkalmazást érdemes minden külföldre induló autósnak letöltenie. Az olaszorsági információk akár egy 1500 eurós bírságtól is megmenthetnek.

Tavaly tavasz óta érhető el az Európai Unió egyik közelekdésbiztonsági alkalmazása, a Going Abroad. A Buksza már akkor is felhívta erre a figyelmet, de most - a közeledő turistaszezon miatt - újra megteszi.

Parkoló az Adria partján - Forrás: Csernátony Csaba/Buksza

A legtöbb mobilos operációs rendszeren (Android, Windows, iOS) futtatható - magyarul is beszélő - appban valamennyi uniós országban érvényes közlekedési szabályokról - többek között a megengedett véralkoholszintekről - lehet tájékozódni, ennek segítségével pedig megúszni az esetleges büntetést.

0 Tovább

Az egyik legszomorúbb statisztika

Bár a balesetek száma nem emelkedett tavaly, többen haltak meg az utakon, mint egy évvel korábban. A legtöbb baleset az M0-áson történt. A helyzeten javíthatnak a héten üzembe állított új, szupertraffipaxok. 

A héten állították üzembe azt a 160 új, lézeres mobil traffipaxot, amelyek a sebességmérésen túl egyéb szabálysértéseket is észrevesznek (például: piroson áthajtás, buszsáv használata, kézi telefonálás, kötelező haladási irány megszegése, záróvonal átlépése) Ősszel pedig érkezik további 365 fixen telepített radar. A rendőrség összesen 10 milliárd forintos bevételnövekedést remél az új készülékektől. 

A bevétel persze az egyik dolog, a másik, hogy a készülékekkel javítsák a közlekedési morált, és csökkentsék a szabálytalanságokból, gyorshajtásból adódó balesetek számát.

 

A javulásra szükség is lenne. A hivatalos statisztikák szerint a közúti balesetek száma (összesen 15 847 baleset) tavaly lényegében megegyezett az egy évvel korábbival, de többen haltak meg az utakon, mint 2013-ban. Tavaly ugyanis 573 halálos baleset történt, és 626 halálos áldozatot követeltek ezek a balesetek, szemben az előző évi 591 halálos áldozattal. Tavaly a személyi sérüléssel, halálos áldozattal járó balesetek 2 százaléka történt az autópályákon, és összesen 25 ember vesztette életét a sztrádákon történt balesetekben tavaly. 

A sztrádák közül az M1-es a legveszélyesebb, a 366 autópályán történt személysérüléses balesetnek közel a harmada (111 baleset) történt ezen a vonalon. Az M7-esen 86, az M3-ason 79, az M5-ösön 23 személyi sérüléssel járó baleset történt. Az M0-ás autóúton pedig 63 ilyen baleset volt.

A felsorolt utak közül az M0-ás legveszélyesebb: ezen a szakaszon 100 kilométerre 20 baleset jutott. Az M1-esen 100 kilométerre vetítve 17 baleset történt. Az M3-ason, M5-ösön, M7-esen 8-10 baleset jut 100 kilométerre, az M6-oson pedig 3. (Ez a baleseti statisztika nem vette figyelembe az adott szakaszok forgalmát, mert a Buksza egyelőre nem talált 2014-re vonatkozó forgalomszámlálási adatokat, a legfrisebb forgalmi adatok 2013-asak.) 

Európában csak alig javult a helyzet

Az európai utakon bekövetkezett halálos balesetekről készült - kedden megjelent - statisztika bár javulást mutat, mégis csalódást jelent, és szomorú képet fest a helyzetről. A közúti balesetek halálos áldozatainak száma 2013-hoz képest mintegy 1 százalékkal csökkent, miután 2012-ben és 2013-ban 8 százalékos volt a visszaesés.  2014-ben a 28 uniós tagállamban összesen 25 700-an hunytak el közúti baleset következtében, 5700-zal kevesebb a 2010-es számadatnál, ugyanakkor elmarad a megcélzott csökkenéstől. 

Az uniós országok között jelentősek az eltérések. A közúti halálesetek legalacsonyabb arányáról továbbra is Málta, Hollandia, Svédország és az Egyesült Királyság számolt be, ahol egymillió lakosra kevesebb mint 30 haláleset jutott. Bulgária, Lettország, Litvánia és Románia beszámolója szerint e négy országban egymillió lakosra továbbra is több mint 90 haláleset jutott. Magyarország a középmezőnyben van, az egymillió lakosra jutó 63 halálos áldozattal.

Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon. Ha pedig véleménye van a témáról, akkor se habozzon  

Buksza-posztok az elmúlt napokból:

Az ország fele buszozik

Nagyon jól járunk a bankkártyás szigorral

Az OTP megkezdte a elszámolást - első körben 100 milliárddal

Esélytelenek a spéci Sparok

Hihetetlen dollárárak jönnek

Szesztilalmas trükk vs. vasárnapi boltzár

Komplett városok kerülhetik ki a boltzárat

0 Tovább

Az ország fele buszozik

Jóval kevesebben metróznak, villamosozonak. A Buksza a közlekedési eszközök ranglistájával köszönti az 1-es villamosokat. 

A múlt szombaton mutatták be az 1-es villamos vonalára szánt spanyol villamosokat. A 34 méter hosszú szerelvények várhatóan ősztől járnak majd, addig kell megszerezniük a hatósági engedélyeket. (Addig az 1-es meghosszabbított vonalán régebbi szerelvények járnak.)

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója a bemutatón azt mondta, a fővárosi közlekedésben a jelenleginél nagyobb szerepet kell, hogy kapjon a kötött pályás közlekedés, ehhez uniós forrásokra van szükség.

A kötött pályás közlekedési eszközök népszerűsége azonban nem nőtt, annak ellenére, hogy a helyi (városon belüli) közlekedésben részt vevők száma 5 százalékkal 2,1 milliárdra nőtt 2013-hoz képest, az utaskilométerek száma pedig szintén 6 százalékkal 8 milliárdra nőtt.

A hivatalos statisztikák szerint a kötött pályás járművek háttérbe szorulnak, a 
helyi közlekedésben ugyanis abszolút a buszozás az úr: tavaly az utasok 52-53 százaléka azzal utazott. (Az alábbi adatgrafikából kiderül, hogy a különböző közlekedési eszközök - busz, villamos, metró, HÉV, troli) mekkora arányt képviselnek a helyi közlekedésben. Az egeret az oszlopokra és a körcikkekre húzva megjelennek a kérdéses adatok.) 

A villamosozók aránya 20, a metrózóké pedig 18-19 százalék volt. A villamosozók aránya nem változott számottevően a korábbi évekhez képest, a metrózók száma viszont nőtt, a 4-es metró tavalyi elinduásának köszönhetően. A trolizók és a HÉV-vel utazók aránya 4-4 százalékos volt. tavaly, ami szintén nem jelent komolyabb növekedést az előző évekhez képest.  

A buszozók magas arányában persze szerepe van annak, hogy metró csak Budapesten, villamos pedig Budapesten kívül csak néhány vidéki városban (például Miskolcon) közlekedik, azaz a legtöbb helyen egyedül a busszal lehet menni.  

1 Tovább

Hiába van bérlete, a gatyája is rámehet a feledékenységre

Bár sokan úgy tudják, a jegy vagy bérlet nélküli utazásért kapott csekk aznap helyettesíti a bérletet. Hát, nem. Nagyon sokba kerülhet a feledékenység.

Igencsak szigorúan bánik a BKK a feledékeny bérleteseivel. Előfordul bárkivel, hogy otthon felejti a bérletét. Ha elkapják az ellenőrök, akkor lehetősége van bérletbemutatással rendezni az ügyet az Akácfa utcában, esetenként 2000 forintért, de - havi bérletnél - évente maximum két alkalommal. A Buksza egyik olvasójával is ez történt: otthon hagyta a bérletét, az utazás során jöttek az ellenőrök, átadta a szükséges papírokat, majd megkapta a csekket. Abban a hitben volt, hogy a csekkel aznap utazhat korlátlanul, de biztos, ami biztos, rákérdezett, valóban így van-e.

Fotó: Origo

Az ellenőr erre azt mondta: "Nem, ez csak a mostani utazás végéig jó, utána a szabályok szerint jegyet kell venni, esetleg bérletet. A kollégák azonban sokszor elfogadják és az Akácfa utcáig el lehet vele menni." Az illető később, az egyik metróállomáson a bejáratnál mutatta a csekket, erre az ellenőr mondta, hogy ez kevés, nem utazhat. Az utas pedig azt felelte, az Akácfa utcába tart. Az ellenőr átengedte, de jelezte, az utas ne lepődjön meg, ha megbüntetik.

1 Tovább

Kiborultak a taxisok a kormány tervén

Dühösek a taxisok a szaktárca rendelettervezete miatt, amely szerintük jelentősen megdrágítaná a taxizást. A minisztérium szerint még nem végleges a tervezet.

"Amennyiben nem sikerül megegyezésre jutni a problémás részekben, úgy megszervezzük az utóbbi tíz év eddigi legnagyobb országos taxis demonstrációját" - derül ki Hallotaxi.hu mellett több taxisokkal foglalkozó portálon a napokban megjelent hírekből. A felhívás a taxizásra vonatkozó fejlesztési minisztériumi rendelettervezetre reagál, amely a taxisok szerint durva szigorításokat helyez kilátásba.

A taxisok többek között azon akadtak ki, hogy a tervezet szerint 2016-tól kizárólag 7 évnél fiatalabb autóval lehetne taxizni országszerte, emellett online órát is be kellene építeniüka taxisoknak, és a vizsgakövetelmények is szigorodnának. A taxis szervezetek elfogadhatatlannak tartják a tervezetet.

A taxisok úgy látják, a tervezett lépések irreálisan megdrágítanák a szolgáltatást. Sérelmezik azt is, bár korábban az volt a terv, hogy a fuvarszervezés engedélyhez kötődne, a tervek szerint elég lesz bejelenteni. Márpedig ez a nemzetközi szinten komoly sikereket elérő Uber rendszer számára megnyitja a magyar piacot. (Az Uber a személyfuvarozást ötvzi a közösségi médiával, egy okostelefonos alkalmazáson keresztül biztosít fuvart az felhasználóknak.)

1 Tovább

Hogyan kerüld el a büntetést? - Hasznos autós app minden utazónak

Mennyivel lehet menni Ausztriában vagy Horvátországban lakott területen kívül , mennyit szabad inni vezetés előtt az Adria mellett vagy Észtországban, - ezekre ad választ, és emellett egy rakás információt tartalmaz az Európai Bizottság által fejlesztett app, amely mostantól elérhető minden autóval utazónak, magyarul is. Plusz egy-egy tanács az EU-tól és a Bukszától.  

Mostantól elérhető az Európai Bizottság applikációja, amely az uniós országok legfontosabb közlekedési szabályait költözteti az okostelefonokra.

Az iPhone-okra, androidos és windowsos telefonokra letölthető praktikus applikáció könnyen használható, gyors kezelőfelületet nyújt. A Buksza pár perc alatt képbe került: Csehországban zéró tolerancia van érvényben az ittas vezetés szempontjából, Ausztriában lakott területen kívül 100-zal lehet menni, az észtországi autópályákon viszont a nyári időszámítás idején 110-es sebesség felett jöhet a büntetés, Cipruson pedig 0,22 milligramm per literes légalkoholszinttel még lehet vezetni. (A légalkoholszint nem egyezik az elterjedtebb véralkoholszinttel, az átszámítás nem automatikus, de jogi szakvéleményben idézett kutatások szerint a légalkoholszint 2-2,1-szerese adja meg a véralkoholszintet.)

A friss uniós app egy-két menüpontjában nincs információ, például a horvátországi közlekedési lámpákról nem tájékoztat az alkalmazás, ez egyrészt kibírható, másfelől alapvetően sok hasznos dolog van benne. 

Fotó: Csernátony Csaba - Buksza

Az Európai Bizottság azzal népszerűsíti az appot, hogy olyan információkkal szolgál, amelyek a közúti balesetek szempontjából a legnagyobb jelentőséggel bírnak. Ezért a sebességkorlátozások, alkoholszintek mellett a mobiltelefonálással kapcsolatos szabályokat, valamint a motorosok, biciklisek bukósisak-használatáról is informál. 

Figyelmeztet az EU és a Buksza is

Játszani is lehet vele, közlekedésbiztonsági kvíz és memóriajáték is van benne. Az Európai Bizottság minden utazónak melegen ajánlja, de egyben figyelmeztet természetesen arra, hogy az appot ne vezetés közben maceráljuk. 

Fotó: Csernátony Csaba - Buksza

Arra pedig a Buksza figyelmeztet, hogy az app információival a balesetek mellett a büntetéseket is el lehet kerülni. Arra is figyelni kell, hogy az alkalmazás használata adatforgalommal járhat, külföldön ez pedig sok pénzbe kerülhet. Igaz, az eddig méregdrága roamingnetezés júliustól jóval olcsóbb lesz, egy megabájtnyi adatforgalomért 171,5 forint helyett legfeljebb 78,3 forintot kérhetnek el a szolgáltatók.  Ez azt jelenti, hogy külön akciós roaming díjcsomagok választása nélkül is 8 ezer forint körüli összegért száz megabájtnyi forgalmat lehet bonyolítani külföldről, ami mobil híroldalak olvasására, chatelésre vagy e-mailezésre, de még a Google Térkép (műholdképek nélküli) használatára is elegendő.

Köszönjük a segítséget Horváth Dávidnak.

Az Origót és a Postr.hu-t működtető Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.

Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon ! Ha véleménye van a témáról, ne habozzon  

Korábbi Buksza-posztok: 

Átverés a benzinkúton? Hogyan kerüljük el?

Melyik a világ legeredményesebb filmje? 

Tényleg beteg? Kérjen vissza 289 ezer forintot a NAV-tól!

0 Tovább

Magyarország beautózott az élmezőnybe, de...

Európában a legjobb autópiacok közé tartozik a magyar. Igaz, volt honnan fejlődni. A mostani, látványos bővülés ellenére is nagyon messze vagyunk a hét évvel ezelőtti helyzettől. 

Az utóbbi években recesszióközeli környezet kiütötte a magyar autópiacot, amely a friss adatok azonban kezd talpra állni. 

Fotó: Csernátony Csaba - Buksza

Az Európai Járműgyártók Szövetsége (ACEA) statisztikái szerint január és május vége között 26 742 autó talált gazdára Magyarországon, ami 20,5 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi eredményt.

A több mint 20 százalékos növekedéssel hetedikek vagyunk az uniós listán, előttünk végzett Portugália, Horvátország, Litvánia, Írország, Lengyelország és Lettország 22,6-42 százalékos bővüléssel. Emellett a magyar mutató is bőven meghaladja az 7 százalékos növekedést mutató uniós átlagot. 

Az öthavi adatok mellett a tavalyi statisztikák alapján is Európa élmezőnyébe tartoztunk a bővülési ütemet nézve. A szervezet adatai szerint 2013-ban több mint 56 ezer új autó kelt el Magyarországon, ami 5 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest, ezzel a teljesítménnyel pedig - Portugália, az Egyesült Királyság, Lengyelország és Dánia mögött - az ötödik helyen álltunk.

Egyébként a január és május vége között elért 26 742 darabos eladás időarányosan jobb mint a tavalyi érték. 2013-ban ugyanis havi átlagban 4678 személyautót vettünk, míg idén már 5348-at, ami 14 százalékos növekedésnek felel meg.

Messze vagyunk a múlttól

A magyar és az uniós autópiac növekedése örömteli, de a bővülésben főszerepet játszik az alacsony bázis, vagyis az, hogy tavaly és az elmúlt években a válság hatására jókora pofont kapott az európai autópiac.

A válság kitörése előtt, 2007 első öt hónapjában ugyanis közel 6,8 millió autót kelt el az uniós országokban (Horvátország nélkül), szemben az idei év azonos időszakában eladott 5,4 millióval (Horvátországgal együtt). A magyar adat még beszédesebb: 2007 első öt hónapját 71 440 darabos eladással zárta Magyarország, ami triplája az idei - 26 742 autós - eredménynek. 

(Az autópiac alakulását bemutató grafikonokon az első a 2014 január és május vége közötti eladásokat, és 2013 azonos időszakához képest végbemenő növekedést mutatja, a második grafikon pedig a 2013-ban legnagyobb mértékben bővülő uniós autópiacokat, és az adott országokban eladott autók darabszámát jelzi. A különböző országra vonatkozó pontos érték megjelenítéséhez az oszlopokra kell irányítani az egeret.) 

Ha tetszett a cikk, vagy a többi poszt, akkor ossza meg és szeresse a Bukszát a Facebookon ! Ha véleménye van a témáról, ne habozzon  

Korábbi Buksza-posztok: 

0 Tovább

500 forintról indul a Bubi

Megjelent a Bubi-árlista. Ingyen nem megy, minimum 500 forint kell a bubizáshoz, és a többórás bringázást keményen büntetik. Mindennapos használatra pedig ott a bérlet.

"Miért is lenne ingyen. Semmi nem indokolja, és semmi nincs ingyen. Ugyanakkor szerintem drága" - mondta a Buksza egyik olvasója a napokban megjelent Bubi-árakról, egyben jelezte, hogy a Buksza korábbi, Bubi-árakat bemutató posztjából számára nem volt egyértelmű, lehet-e ingyenesen használni a rendszert. Ezért most ismertetjük a pontos összegeket.


Minél előbb dokkolni kell - Fotó: Csernátony Csaba, Buksza

0 Tovább

Furcsa benzinárcsökkentés

Frissítés: az előző nap megemelt árat csökkentette szerdán a Mol az egyik kútnál. 

A keddi bejegyzésban azt írtam: szerdától a gázolajat 5, a 95-ös benzint 3 forinttal olcsóbban kínálja a Mol. A lépéssel a gázolaj átlagára 431 forintra mérséklődik, a benziné pedig 418-420 forint lesz. Eddig volt az eredeti hír, de...

Az árcsökkentés előtt egy nappal - kedden - napon belül egy forinttal megemelte az árat az olajtársaság a Szerémi úti kúton. Reggel még 420,9, kora este 421,9 forint volt egy liter benzin. Szerda reggel pedig 418,9. Tehét csak 2 forinttal ment lejjebb az ár. Ügyes.  

A keddi számla: 


Az ároszlop szerda reggel: 


Köszönöm Somának, Lacinak, Zsoltnak. 


1 Tovább

Buksza blog

blogavatar

A Buksza 2016. júliusától a Napi.hu-n folytatja a munkát. Mégpedig itt: http://www.napi.hu/cimkek/buksza.

Utolsó kommentek